Bestyrelsens beretning den 24. november 2004

RETUR

Sæsonen 2004 er nu ved at være forbi, og umiddelbart syner det som en sæson, som alle de andre. I hvert tilfælde er vi samlet til generalforsamling som vi plejer. Og dog!! Omgivelserne har ændret sig. I stedet for vores lille hyggelige klubhus, som plejer at danne ramme for denne afslutning af sæsonen, har vi nu for anden gang været nødt til at låne Sædding Centrets mødelokale, for at få plads til alle mand. Og når vi nu siger anden gang, så er det selvfølgelig fordi, som alle nok husker, at vi i sæsonens spæde start, havde ekstra ordinær generalforsamling, som jo var resultatet af den sammenlægning, som begge de gamle klubber i år 2003 positivt stemte ja til.

Nok har vi sagt ja til hinanden, men hvordan ser det ud nu, hvor hvededagsferien er overstået, og ”nyforelskelsen” har lagt sig, og vi alle har mødt hinanden med morgenhår og bange anelser om hvordan det nu skulle gå. Måske har nogen måtte krumme tæer og tænkt sit, andre har måske fået udvidet deres horisont, sagt ligesom Gunnar og Minna fra fiskereklamen: ” De´t ik´så ringe endda” Men uanset hvad folk måttet have tænkt og sagt, er det bestyrelsen opfattelse, at de 2 gamle klubbers medlemmer har taget godt imod hinanden og det skal I alle selvfølgelig have tak for.

Som nævnt i indledningen, er det anden gang for denne sæson, at vi mødes her i disse lokaler og det var den 11. marts 2004. Grunden var den ekstra ordinære generalforsamling, hvor blandt andet klubbens nye vedtægter stod på dagsordenen. At lave nye vedtægter til en klub, synes nok for de fleste, at være et let job, men det skulle vise sig, at være et kæmpe arbejde. Ikke mindst det at formulere vedtægterne, men også at blive enige om indholdet for disse vedtægter, voldte store problemer. Men det lykkedes med en ihærdig indsats fra de involverede i bestyrelsen, samt klubbens øvrige medlemmer, som også her viste stor interesse for klubbens fremtid.

Den nye bestyrelse blev sat sammen, godt repræsenteret af alle grene i sejlklubben, ja selv de helt unge kom med, i form af junior bestyrelsesmedlemmer. Sæsonen stod for døren og den nye bestyrelse blev hurtig enig om, at et af hovedformålene i denne sæson, var at få medlemmerne samlet og gjort til een klub rent socialt. For at nå det mål, blev det aftalt at lave nogle fælles arrangementer, hvoraf den ene var Skt. Hans aften. Det blev en rigtig hyggelig aften, dog blev den en smule dyr, og det var ikke p.g.a. maden, som klubben gav, men simpelthen fordi det nyindkøbte festtelt sluttede festen, efter at alle var gået hjem, vist nok med 15 sekundmeter, ved at tage en sidste svingom ude på vejen for til sidst at ende i naboens have, og derfra måtte den så bæres hjem med gevaldige tømmermænd, så slemt at det nok ikke bliver til et festtelt igen. 

Et andet arrangement som egentligt var planlagt, var en fællesdag, hvor det var lagt op til, at alle havde mulighed for at prøve de forskellige aktiviteter i klubben, og så til sidst slutte af med en fest. Desværre rakte de frivillige kræfter ikke til dette arrangement, men lad os håbe, at det næste år kan lade sig gøre.

Til gengæld på næsten samme tid, blev der brugt rigtig mange frivillige kræfter på Hjerting Festen, hvilket også kan ses i regnskabet. Så tak til alle dem, som gav en ekstra hånd, og bestyrelsen kan kun opfordre folk til at melde sig igen næste år, da det faktisk var rigtigt sjovt.

Apropos det at have det sjovt, så satte bestyrelsen sig et nyt mål, som hedder: ” Det skal være sjovt at være leder i Ho Bugt Sejlklub.” Og hvordan gør man det så sjovt at være leder i en klub?? Ja, man kan jo starte med at spørge sig selv om, hvornår det ikke er sjovt at være leder. Det er det ikke, når det er de få, der hver gang skal løfte den tunge byrde eller når folk de brokker sig, uden selv at gøre noget ved det. Det er heller ikke sjovt, når nogle melder sig til en opgave, og så ikke helhjertet går ind for det, og så det igen ryger tilbage til de få, som plejer at gøre det. Derfor måtte udgangspunktet være, at finde en måde hvorpå flere har lyst til at melde sig til udvalgsposterne og derfor har bestyrelsen forsøgt at tydeliggøre hvad de enkelte udvalgsposter går ud på, og hvad der forventes af de forskellige udvalgsledere. På den måde ved den enkelte på forhånd, hvad han siger ja til og medlemmerne ved hvem de skal gå til. Derudover vil bestyrelsen gerne værdsætte og belønne det frivillige arbejde, der bliver gjort i udvalgene, og til forskel fra sidste år, hvor det gav sig udtryk i en flaske cognac, ville bestyrelsen opfylde et af de andre mål som tidligere nævnt, nemlig at samle klubben rent socialt. Denne sociale aften foregik hos Fun World med fri buffet og efterfølgende 2 timers bowling.

Fælles arrangementer

Når nu en sæson som denne er ved være forbi, så kan det godt være svært næsten at huske, at det har været sommer og at der rent faktisk også skete noget i Ho Bugt Sejlklub. Bestyrelsen vil her kort forsøge at erindrer om nogle af de aktiviteter som er sket

Vi startede tidligt ud med kapsejladsregler og taktik med 2 aftener i klubhuset. Det er nu andet år i streg at det er blevet arrangeret, og det lader til, at det er noget, som er kommet for blive.

I det tidlige forår renoverede kommunen en del af jollepladsen.

Pladsen blev planeret med jord og nyt græs og vejene blev fornyet med beton og stenmel. Vaskepladsen blev også renoveret med nye fliser, og standere med brusere, så pladsen nu fremstår pæn og velordnet, til glæde for os sejlere og de mange turister der kommer på pladsen.

Det nye græs fik en dårlig start. Få dage efter det var kommet op stormede det, med højvande og oversvømmelse til følge, men pladsen blev dog grøn, selv om ukrudtet efterhånden tog magten.

Klubben bekostede også nye jordspyd, som Kurt Klemmensen og jollepladsudvalget fremstillede og placerede, således at der nu er ens afstand mellem jollerne.

Optimisterne

For optimisterne i år var det som så med optimismen. Med kun en træner til det store arbejde plus nogle enkelte forældre, var der enighed om at der ikke skulle gøres alt for meget ud af at få nye optimistsejler, da vi simpelt hen ikke havde nok trænere til dem.

Men selv om der ikke blev gjort så meget for at få optimister i år, så kom der dog nogle og træner situationen blev dog også lidt bedre sidst på sæsonen. Men det står nok klart for de fleste, at det ikke kan forsætte sådan, for så er der ikke noget der hedder optimistsejlads i Ho Bugt Sejlklub om nogle få år.

Det tror vi de fleste i klubben vil være meget kede af, for med hånden på hjertet, så er de nok vores alle sammens stolthed, når vi ser dem komme slæbende med mast og sejl. Eller når vi ser dem på vandet, kæmpende op i mod vinden og strømmen.

Der skal herfra igen i år lyde en stor tak til Michael Jørgensen for den store indsats.

Surfere

Melder om gode aktiviteter, dog er der en vis ældningseffekt at spore eller måske er det bare fordi, at der efterhånden er mange der satser på kitesurfing i stedet.

En person der ofte bliver nævnt i forbindelse med surferne, er Jens Larsen og det er ikke bare i år. Jens har virkelig gjort et stort stykke arbejde for klubben i gennem mange år og der er nok ingen, der er i tvivl om, at surfersejlerskolen er det, den er i dag på grund af din store indsats. Tak skal du have.

Hobiecat

Det er dejligt at se, at vi igen i klubben kan være med til at arrangere kapsejladser i Ho Bugt. Det er ved at være nogle år tilbage, men sidste år stod Hobie sejlerne for ikke mindre end et DM stævne for Hobie14 og i år var det kapsejlads i forbindelse med Spring Cup for både Hobie 14 og 16.

De to klubbåde er ligeledes blevet flittigt benyttet til skolesejlads takket være bl.a. en stor indsats fra Bjarne Lindquist.

Wayfarer

Wayfarerne har været særdeles aktive igen i år. Sejlerskolen har haft mange nye sejlere, og selv om sommeren har været lidt lunefuld, har der som regel været skippere nok til at få alle ud at sejle. Tak til både Per Allerød og de der stiller deres joller til rådighed for sejlerskolen.

Onsdagssejladserne har også haft god tilslutning, kompetent ledet af Ebbe Kilsgaard. Der bliver konkurreret på livet løs, ja nogle gange skulle man tro at der stod mere på spil end som så, men det er dog ikke værre, end at de hygger sig bagefter med en øl og en kop kaffe.

Det er ikke bare om sommeren at Wayfarerne er aktive, den hårde kerne fortsætter med klubaftener hver uge i lokalerne på havnen. Her bliver klubbens og medlemmernes joller efterset og renoveret, under kyndig vejledning af de gamle erfarne jollesejlere, og ikke mindst bliver der hygget og snakket, og jeg skulle hilse og sige, at der er plads til flere.

Den 28. 29. august blev der, i samarbejde med Skandinavisk Wayfarer Sammenslutning, afholdt en praktisk sejlads weekend, med deltagere fra mange klubber. Det blev en lærerig oplevelse, også for vore medlemmer.

Det var lidt om de forskellige aktiviteter og som afslutning på denne beretning, skal der også være lidt om vores fællesprojekt, nemlig et nyt klubhus.

Kommunen har behandlet vores ansøgning om tilskud til etablering af et nyt klubhus og er kommet frem til at byrådet ikke afsætter budgetbeløb til et nyt klubhus ved Sanatorievej 2 i år 2005 til 2008. Dog skriver de, at de politiske partier i en hensigtserklæring har aftalt følgende: ”Forslaget om tilskud til etablering af nyt klubhus for HoBugt Sejlklub indgår i udarbejdelse af en samlet renoveringsplan for promenaden i Hjerting”. For at få et uddybende svar på dette noget kryptiske retursvar på vores ansøgning, har byggeudvalget bedt kommunen om at komme med en mere uddybende forklaring og en tidsramme, idet det står lidt uklart, om hvor vi egentligt står lige nu. Det er ikke nemt at søge sponsorkroner med et så upræcist svar fra kommunen.

Det er lykkedes byggeudvalget at få et lidt mere præcist svar, men da det ikke er officielt, vil det ikke være korrekt at oplyse om det i denne beretning, men der kan dog berettes om, at det er yderst positivt, og at det nok kommer til at fylde en hel del i beretningerne fra bestyrelsen i de kommende år.

RETUR