Sæsonen
2004 er nu ved at være forbi, og umiddelbart syner det som en sæson,
som alle de andre. I hvert tilfælde er vi samlet til
generalforsamling som vi plejer. Og dog!! Omgivelserne har ændret
sig. I stedet for vores lille hyggelige klubhus, som plejer at danne
ramme for denne afslutning af sæsonen, har vi nu for anden gang været
nødt til at låne Sædding Centrets mødelokale, for at få plads
til alle mand. Og når vi nu siger anden gang, så er det selvfølgelig
fordi, som alle nok husker, at vi i sæsonens spæde start, havde
ekstra ordinær generalforsamling, som jo var resultatet af den
sammenlægning, som begge de gamle klubber i år 2003 positivt
stemte ja til.
Nok
har vi sagt ja til hinanden, men hvordan ser det ud nu, hvor
hvededagsferien er overstået, og ”nyforelskelsen” har lagt sig,
og vi alle har mødt hinanden med morgenhår og bange anelser om
hvordan det nu skulle gå. Måske har nogen måtte krumme tæer og tænkt
sit, andre har måske fået udvidet deres horisont, sagt ligesom
Gunnar og Minna fra fiskereklamen: ” De´t ik´så ringe endda”
Men uanset hvad folk måttet have tænkt og sagt, er det bestyrelsen
opfattelse, at de 2 gamle klubbers medlemmer har taget godt imod
hinanden og det skal I alle selvfølgelig have tak for.
Som
nævnt i indledningen, er det anden gang for denne sæson, at vi mødes
her i disse lokaler og det var den 11. marts 2004. Grunden var den
ekstra ordinære generalforsamling, hvor blandt andet klubbens nye
vedtægter stod på dagsordenen. At lave nye vedtægter til en klub,
synes nok for de fleste, at være et let job, men det skulle vise
sig, at være et kæmpe arbejde. Ikke mindst det at formulere vedtægterne,
men også at blive enige om indholdet for disse vedtægter, voldte
store problemer. Men det lykkedes med en ihærdig indsats fra de
involverede i bestyrelsen, samt klubbens øvrige medlemmer, som også
her viste stor interesse for klubbens fremtid.
Den
nye bestyrelse blev sat sammen, godt repræsenteret af alle grene i
sejlklubben, ja selv de helt unge kom med, i form af junior
bestyrelsesmedlemmer. Sæsonen stod for døren og den nye bestyrelse
blev hurtig enig om, at et af hovedformålene i denne sæson, var at
få medlemmerne samlet og gjort til een klub rent socialt. For at nå
det mål, blev det aftalt at lave nogle fælles arrangementer,
hvoraf den ene var Skt. Hans aften. Det blev en rigtig hyggelig
aften, dog blev den en smule dyr, og det var ikke p.g.a. maden, som
klubben gav, men simpelthen fordi det nyindkøbte festtelt sluttede
festen, efter at alle var gået hjem, vist nok med 15 sekundmeter,
ved at tage en sidste svingom ude på vejen for til sidst at ende i
naboens have, og derfra måtte den så bæres hjem med gevaldige tømmermænd,
så slemt at det nok ikke bliver til et festtelt igen.
Et
andet arrangement som egentligt var planlagt, var en fællesdag,
hvor det var lagt op til, at alle havde mulighed for at prøve de
forskellige aktiviteter i klubben, og så til sidst slutte af med en
fest. Desværre rakte de frivillige kræfter ikke til dette
arrangement, men lad os håbe, at det næste år kan lade sig gøre.
Til
gengæld på næsten samme tid, blev der brugt rigtig mange
frivillige kræfter på Hjerting Festen, hvilket også kan ses i
regnskabet. Så tak til alle dem, som gav en ekstra hånd, og
bestyrelsen kan kun opfordre folk til at melde sig igen næste år,
da det faktisk var rigtigt sjovt.
Apropos
det at have det sjovt, så satte bestyrelsen sig et nyt mål, som
hedder: ” Det skal være sjovt at være leder i Ho Bugt
Sejlklub.” Og hvordan gør man det så sjovt at være leder i en
klub?? Ja, man kan jo starte med at spørge sig selv om, hvornår
det ikke er sjovt at være leder. Det er det ikke, når det er de få,
der hver gang skal løfte den tunge byrde eller når folk de brokker
sig, uden selv at gøre noget ved det. Det er heller ikke sjovt, når
nogle melder sig til en opgave, og så ikke helhjertet går ind for
det, og så det igen ryger tilbage til de få, som plejer at gøre
det. Derfor måtte udgangspunktet være, at finde en måde hvorpå
flere har lyst til at melde sig til udvalgsposterne og derfor har
bestyrelsen forsøgt at tydeliggøre hvad de enkelte udvalgsposter går
ud på, og hvad der forventes af de forskellige udvalgsledere. På
den måde ved den enkelte på forhånd, hvad han siger ja til og
medlemmerne ved hvem de skal gå til. Derudover vil bestyrelsen
gerne værdsætte og belønne det frivillige arbejde, der bliver
gjort i udvalgene, og til forskel fra sidste år, hvor det gav sig
udtryk i en flaske cognac, ville bestyrelsen opfylde et af de andre
mål som tidligere nævnt, nemlig at samle klubben rent socialt.
Denne sociale aften foregik hos Fun World med fri buffet og efterfølgende
2 timers bowling.
Fælles
arrangementer
Når
nu en sæson som denne er ved være forbi, så kan det godt være svært
næsten at huske, at det har været sommer og at der rent faktisk
også skete noget i Ho Bugt Sejlklub. Bestyrelsen vil her kort forsøge
at erindrer om nogle af de aktiviteter som er sket
Vi
startede tidligt ud med kapsejladsregler og taktik med 2 aftener i
klubhuset. Det er nu andet år i streg at det er blevet arrangeret,
og det lader til, at det er noget, som er kommet for blive.
I
det tidlige forår renoverede kommunen en del af jollepladsen.
Pladsen
blev planeret med jord og nyt græs og vejene blev fornyet med beton
og stenmel. Vaskepladsen blev også renoveret med nye fliser, og
standere med brusere, så pladsen nu fremstår pæn og velordnet,
til glæde for os sejlere og de mange turister der kommer på
pladsen.
Det
nye græs fik en dårlig start. Få dage efter det var kommet op
stormede det, med højvande og oversvømmelse til følge, men
pladsen blev dog grøn, selv om ukrudtet efterhånden tog magten.
Klubben
bekostede også nye jordspyd, som Kurt Klemmensen og
jollepladsudvalget fremstillede og placerede, således at der nu er
ens afstand mellem jollerne.
Optimisterne
For
optimisterne i år var det som så med optimismen. Med kun en træner
til det store arbejde plus nogle enkelte forældre, var der enighed
om at der ikke skulle gøres alt for meget ud af at få nye
optimistsejler, da vi simpelt hen ikke havde nok trænere til dem.
Men
selv om der ikke blev gjort så meget for at få optimister i år, så
kom der dog nogle og træner situationen blev dog også lidt bedre
sidst på sæsonen. Men det står nok klart for de fleste, at det
ikke kan forsætte sådan, for så er der ikke noget der hedder
optimistsejlads i Ho Bugt Sejlklub om nogle få år.
Det
tror vi de fleste i klubben vil være meget kede af, for med hånden
på hjertet, så er de nok vores alle sammens stolthed, når vi ser
dem komme slæbende med mast og sejl. Eller når vi ser dem på
vandet, kæmpende op i mod vinden og strømmen.
Der
skal herfra igen i år lyde en stor tak til Michael Jørgensen for
den store indsats.
Surfere
Melder
om gode aktiviteter, dog er der en vis ældningseffekt at spore
eller måske er det bare fordi, at der efterhånden er mange der
satser på kitesurfing i stedet.
En
person der ofte bliver nævnt i forbindelse med surferne, er Jens
Larsen og det er ikke bare i år. Jens har virkelig gjort et stort
stykke arbejde for klubben i gennem mange år og der er nok ingen,
der er i tvivl om, at surfersejlerskolen er det, den er i dag på
grund af din store indsats. Tak skal du have.
Hobiecat
Det
er dejligt at se, at vi igen i klubben kan være med til at
arrangere kapsejladser i Ho Bugt. Det er ved at være nogle år
tilbage, men sidste år stod Hobie sejlerne for ikke mindre end et
DM stævne for Hobie14 og i år var det kapsejlads i forbindelse med
Spring Cup for både Hobie 14 og 16.
De
to klubbåde er ligeledes blevet flittigt benyttet til skolesejlads
takket være bl.a. en stor indsats fra Bjarne Lindquist.
Wayfarer
Wayfarerne
har været særdeles aktive igen i år. Sejlerskolen har haft mange
nye sejlere, og selv om sommeren har været lidt lunefuld, har der
som regel været skippere nok til at få alle ud at sejle. Tak til både
Per Allerød og de der stiller deres joller til rådighed for
sejlerskolen.
Onsdagssejladserne
har også haft god tilslutning, kompetent ledet af Ebbe Kilsgaard.
Der bliver konkurreret på livet løs, ja nogle gange skulle man tro
at der stod mere på spil end som så, men det er dog ikke værre,
end at de hygger sig bagefter med en øl og en kop kaffe.
Det
er ikke bare om sommeren at Wayfarerne er aktive, den hårde kerne
fortsætter med klubaftener hver uge i lokalerne på havnen. Her
bliver klubbens og medlemmernes joller efterset og renoveret, under
kyndig vejledning af de gamle erfarne jollesejlere, og ikke mindst
bliver der hygget og snakket, og jeg skulle hilse og sige, at der er
plads til flere.
Den
28. 29. august blev der, i samarbejde med Skandinavisk Wayfarer
Sammenslutning, afholdt en praktisk sejlads weekend, med deltagere
fra mange klubber. Det blev en lærerig oplevelse, også for vore
medlemmer.
Det
var lidt om de forskellige aktiviteter og som afslutning på denne
beretning, skal der også være lidt om vores fællesprojekt, nemlig
et nyt klubhus.
Kommunen
har behandlet vores ansøgning om tilskud til etablering af et nyt
klubhus og er kommet frem til at byrådet ikke afsætter budgetbeløb
til et nyt klubhus ved Sanatorievej 2 i år 2005 til 2008. Dog
skriver de, at de politiske partier i en hensigtserklæring har
aftalt følgende: ”Forslaget om tilskud til etablering af nyt
klubhus for HoBugt Sejlklub indgår i udarbejdelse af en samlet
renoveringsplan for promenaden i Hjerting”. For at få et
uddybende svar på dette noget kryptiske retursvar på vores ansøgning,
har byggeudvalget bedt kommunen om at komme med en mere uddybende
forklaring og en tidsramme, idet det står lidt uklart, om hvor vi
egentligt står lige nu. Det er ikke nemt at søge sponsorkroner med
et så upræcist svar fra kommunen.
Det
er lykkedes byggeudvalget at få et lidt mere præcist svar, men da
det ikke er officielt, vil det ikke være korrekt at oplyse om det i
denne beretning, men der kan dog berettes om, at det er yderst
positivt, og at det nok kommer til at fylde en hel del i
beretningerne fra bestyrelsen i de kommende år. |