Windsurfing summer……

Hen over sommeren har der været livlig gang i stævneaktiviteterne for klubbens Young guns.

Lørdag d. 29/6 afholdt Middelfart sejlklub 4. afd. af yonug gun cup. Fra HBS var det desværre kun Jonas der havde mulighed for at deltage. Der stillede et forholdsvis stort felt på 17 surfere til start. Jonas deltog i b-rækken og her var der 5 deltagere. Jonas og en surfer fra Roskilde, Rasmus, fordelte sejre og 2. pladser ligeligt mellem sig i formiddagens fire sejladser og var således helt lige da der blev blæst til frokost. Eftermiddagen startede med en sejr og en 2. plads til hver, herefter var Jonas uheldig i et par vendinger med styrt og tabt terræn til følge i de næste to sejladser som begge blev vundet af Rasmus mens Jonas blev toer. Dagens sidste sejlads blev vundet af Jonas, hvilket hjalp på både humør og selvtillid. Stævnet endte med en samlet 2. plads til Jonas mens sejren gik til Rasmus.

Sommer 2013 og YGC 005.JPG   Sommer 2013 og YGC 008.JPG

Efter en veloverstået sommerferie startede Young Gun Cup op igen lørdag d. 10/8 med mini Fur rundt, hvor Skive sejlklub stod som arrangør. Fra HBS deltog Emil og Jonas. En del af de surfere som normalt deltager i YGC valgte at surfe Fur rundt som lå samtidig. Derfor var det et meget lille felt der stillede til start, da der kun var en deltager udover Emil og Jonas. Og da han sejlede i A-rækken mens vores drenge sejlede i B-rækken, blev det igen en intern HBS strid om sejren.

Mini Fur rundt blev afholdt som en distancesejlads på en bane omkring en lille holme i Fur sund. Så der blev både sejlet kryds, halvvind og læns – en ny udfordring for drengene. Efter en god dyst løb Jonas med sejren. Da der stadig var tid inden frokost og hele eftermiddagen tilbage, valgte man at sejle nogle 8-tals slalomer. Også her løb Jonas med sejren og endte derfor som samlet vinder af YGC Fur.

Sommer 2013 og YGC 098.JPG

Allerede weekenden efter YGC Fur var der igen stævne. Denne gang var der Århus Windsurf Klub der arrangerede Young Gun Cup. Johnny, som stod for stævnet, havde lovet godt vejr og vind da vi var på Fur. Vejret var fint men da vi ankom til Århus var der ikke meget vind. Vores tre surfere, Anders, Emil og Jonas hang alle lidt med hovedet over den manglende vind, men fik alligevel hurtigt rigget op og gjort klar. Skippermødet blev holdt og første sejlads udskudt da der skulle komme vind om eftermiddagen. I stedet blev det besluttet at lave vandsjov og afvikle en SUP-race. Heldigvis meldte vinden sin ankomst tidligere en meldt så der blev sejlet 4 sejladser inden frokost.

Anders havde valgt at sejle med et stort sejl pga. den svage vind og var derfor med i C-rækken. Her opdagede han hurtigt at der ikke er meget at stille op overfor lange kursbrætter, Formula boards og campersejl. Anders kæmpede mod overmagten, gav aldrig op og sejlede så godt han kunne med da sidste sejlads var over måtte han se sig slået og endte sidst i C-rækken.

Emil og Jonas var igen de eneste i B-rækken. Det blev en spændende dyst over syv sejladser. Emil startede rigtigt godt ud med nogle super skarpe starter, men desværre for ham var Jonas lidt skarpere i vendingerne og endte med sejren. Efter fire tætte heats inden frokost stod Jonas med fire første pladser. Efter en lækker frokost var billedet det samme, Emil lavede gode starter mens Jonas havde lidt mere fart og bedre vendinger og derfor to sejren i de første to sejladser. I dagens syvende og sidste sejlads lykkedes det endeligt for Emil at få skovlen under Jonas. Efter en god start og nogle gode vendinger kom i mål en halv banelængde før Jonas og fik fyldt godt med selvtillid i tanken.

Sommer 2013 og YGC 099.JPG    Sommer 2013 og YGC 114.JPG

Lars