HO BUGT SEJLKLUB

Wave/Freestyle windsurfing DM 2010

Jeg brugte fire dage af min efterårsferie på DM i Klitmøller. Jeg var meget spændt på stævnet, da dette er den første sæson, hvor jeg stiller op til stævner, og i løbet af sæsonen har jeg kun fået sejlet et enkelt heat i freestyle i A-rækken, selvom jeg stiller op i B-rækken, og det heat tabte jeg selvfølgelig. Resten af årets stævner blev aflyst pga. dårlige vejrforhold.
DM startede i Klitmøller om torsdagen og vejrudsigten lovede at vinden ligeså stille skulle tage til i løbet af dagen og så blive ret kraftig i løbet af eftermiddagen. Så der var god tid til at rigge op. Jeg fik rigget tre sejl og fik lagt dem ned på stranden, og jeg huskede at ligge nogle store sten på dem, hvilket virkede lidt latterligt, da der kun var 5m/s. Så nu skulle jeg bare vente på, at vinden kom.
I meget lang tid skete der ikke en skid, men så omkring kl. 16 gik vinden fra stort set ingenting til 23m/s på under fem minutter, hvilket skabte noget panik på stranden med flyvende rigge og brædder der trillede af sted. Herefter steg vinden til 31m/s, så det var bare at bjærge sit grej, hvilket krævede, at man fik hjælp fra andre, for man kunne ikke bære det alene.
Fredag startede med Skippermøde kl. 0730(i mørke) i Hanstholm og A-rækken startede kl. 8 i rigtigt meget vind, de fleste sejlede 3,2 og 3,6, så der var gang i den. Desværre droppede vinden meget hurtigt, så vi fik kun et heat i B-rækken i meget let vind, men det lykkedes mig få et jump og at ride i 2 bølger( 2 jumps og 2 bølger, er det man skal nå på 10 minutter), inden jeg røg i vaskemaskinen og endte 500m. i læ. Så der var en lang gåtur tilbage, men det blev lidt mere sweet da jeg fik at vide, at jeg havde vundet heatet.
Lørdag begyndte med regn, men det så ud til at der ville komme vind senere på dagen nede i Krik, så der blev sat freestyle på programmet. I denne disciplin er vi ikke særlig mange deltagere i B-rækken, så alt skulle afgøres i et heat på 10 minutter. Jeg fik sejlet et rigtigt godt heat med mange forskellige moves og dette var det der skulle til for at vinde. Så var en DM-titel sikker og det var bare fedt.
Søndag bød på styrbord-forhold i Klitmøller, hvilket er meget sjældent og bølger omkring 3 meter ude bagved. Der er ikke mange steder i Danmark, hvor man regelmæssigt kan sejle i styrbordsforhold, men de to som findes er Blåvand og Hvide Sande, og det er sjovt nok her jeg træner oftest. Så jeg var rimeligt tændt. Desværre fik jeg at vide, at man havde valgt at annullere wave-heatet fra om fredagen, da jeg var den eneste der rigtigt havde lavet noget. I stedet skulle der i dag sejles bedst af 3 heats med alle på vandet og kun 12 minutters pause mellem hvert heat. Så det blev en rigtig hård omgang og mine arme var meget lange i slutningen af det sidste heat, vejret viste sig heller ikke fra sin bedste side, da den stod på iskold nordøstenvind og enkelte sludbyger.
Resultatet blev godt for mig, da jeg endte med at vinde alle 3 heats. Så alt i alt blev det et rigtigt godt DM for mig, da jeg blev danmarksmester i både wave og freestyle i B-rækken. Til næste år står den på A-rækken i wave, så der bliver jeg nok ikke danmarksmester.