|
||||
Lille
beretning fra Nina & Kristian W 8498 i sommerferien
2012 I år havde vi 4 gode sejladser i løbet af de par uger vi havde ferie . De første dage var præget af meget blæst og ikke for spændende vejr, så sejladserne blev koncentreret om den sidste halvdel af ferien. Tur 1 – Sælerne
& bøje 12 Tur 2 –
Skalling ende Vi blev der vel 1½ times tid. Turen tilbage var
herlig - for stigende vand henover det lave område ud til Grådyb og
gennem lidt strømsø og så fortrinsvis på styrbord halse fra sydmærket
og hjem mod klubben.
Tur 3 –
Varde Å Det er flere år siden vi har været inde i bunden af Ho Bugt, faktisk var det den allerførste tur herovre for 3 år siden hvor vi skulle se hvad det hele var for noget og jeg kan stadig huske det var temmelig svært at finde syd kosten ud for de gule skrænter ved Sjelborg. Nåh, men i år var tanken, at prøve at sejle op ad Varde Å – måske endda helt til Varde hvor vi så kunne slendre nonchelant op til torvet og få en øl eller en kaffe latte. Jens Konge fortalte i øvrigt ifm. afhentning af nøgle til klubben hvordan man skulle huske at holde til den smalle side når man passerer ”øen” osv. og desuden fik vi at vide nede på bådepladsen, at højvandet er 2 timer senere inde i Varde å i forhold til Esbjerg. Bagefter og lidt undervejs har jeg tænkt på, at det måske så ikke lige gælder for lavvandet derinde i bunden…æhøh…det må vel være løbet ud i vældig god tid før vendepunktet så det kan nå at blive lavt ved Esbjerg til rette tid eller hvordan ? derom senere.. Eftersom vi skulle sende vores datter med toget i Esbjerg til en bestemt tid var vi måske lige en anelse sent på den i forhold til at nå frem ved højvandets max, men det kom jo også 2 timer senere, så skidt. Vinden var østlig vel en 5 m/s ved afgang så vi stævnede indad. Vinden var dog også lidt ”vaklende ” i retning og styrke – måske betinget af landets form med skrænter og skov osv. – så det tog nogen tid. Det var igen ganske svært at finde det der sydmærke…principielt
kan man ifølge kortet godt gå tættere på land og altså snyde kostene
derude i midten af det hele, men da vi ikke kender den del af Ho Bugt så
foretrak vi at finde kostene og det lykkedes da også. Dernæst var det
egl. også lidt svært at erkende de røde af dem som skulle ligge langt
fremme. Anyway vi kom frem i nærheden af åløbet og de røde koste
ligger sandelig tæt på land,. Selvom vi respekterede dem fint og sværdet
var trukket lidt op gik vi på direkte ud for kosten, på den rigtige
side, ved åmundingen. Vi var åbenbart ikke langt nok inde ved græsbrinken
på Myrthue siden, hvor udløbet sikkert laver lidt dybde i svinget –
men det var jo ellers højvande…hvis de 2 timer medregnes. Nåh, men da
vi skulle krydse ind i åen, lægge masten ned og vinden øgede på grund
af det frie løb over ådalen (lidt
mere sydøstlig hér) hér satte vi påhængsmotoren til lige så stille
og gled under broen hvor der i øvrigt er en veritabel duekoloni oppe
under brodækket ved støtterne, så
rejste vi masten og tøffede videre derindad. Ved øen er der jo fine grønne
koste hvilket jeg for resten ikke har set før i en å, så vi fulgte dem
pænt, og der er jo masser af vand i selve åen. Alt gik således fint, om
end man faktisk jævnligt savner at kunne kigge ud over landskabet frem
for at sejle i en hulvej af siv…
Da vi nåede frem til den gamle ladeplads ved Janderup Kirke besluttede vi efter at have været lidt henne om hjørnet for at se, at vi lige så godt kunne spise frokost hér ved de lokale bådebroer. Da vi godt kunne se det ville tage lang tid at komme til Varde, hvor man også skal passere en bro mere besluttede vi at vende om efter frokosten. Vi var lidt dovne og drev bare med strømmen og lidt påhængsmotor på slow medens vi tog tøj på og ordnede båden. Efter broen så der sgu’ lidt lavt ud rundt omkring, man kan vel nærmest sige at vandet var løbet ud af fjorden i god tid for at nå det, men renden var jo afmærket og kostene nemme at styre efter, så efter vi havde rejste mast osv. tøffede vi lige lidt videre med motoren mens vinden sprang noget rundt. Nu er der jo det ved Ho bugt, at man kan sådan set aldrig kan se bunden uanset dybden, så jeg fik derfor den indskydelse lige at pejle med pagajen. Pagajbladet bankede i bunden da det var dækket 2/3 af vand, hvilket fik mig til at tænke over to ting: 1) Man kan nok dårligt sige at afmærkningen følger en rende. Der er vist snarere tale om at følge en fjordrute der er måske 10 cm. dybere end omgivelserne 2) Det ku’ være jeg skulle interessere mig lidt for påhængsmotoren som snurrede omme bagved. Jeg satte mig om og holdt den noget skråt... Lidt efter satte vi så sejl og begyndte at tage mod sejlklubben med kurs ude midt i suppen tæt langs afmærkningerne på lange bagbord stræk. Det gik fint om end det faktisk blæste en del op. Da vi var kommet op på pladsen så jeg lidt nærmere på motorben og skrue og jeg må sige, at det der mudder har en forunderlig polérende effekt – det hele var silkeblødt og ensartet på de nederste 10 cm. svarende til at skruen har været halvt begravet i undergrunden på hele stykket ud efter å mundingen til vi satte sejl, og således sluttede den tur et par oplevelser rigere :o) Tur 4 – Fanø Årets sidste tur gik til Fanø – hvor vi jo har været
nogle gange efterhånden. Det er lidt interessant hvordan man skal time ud
og hjem i forhold til hvordan tidevand og vinden er, eftersom strømmen jo
deler sig mod Esbjerg og Hjerting. Jeg synes aldrig vi er helt gode til
det på lige denne tur. Vi kom afsted lidt før det skulle toppe, og vi
havde hunden med denne gang. Den synes ikke det er helt vanvittigt fedt når
vi ligger skråt og får røgvand ind, men den finder sig i det. Det blæste
søndenvind måske 6-7 meter så det var bare at krydse løs. Det tog os
alligevel lidt tid at nå til strømdelingen, så vandet var rent faktisk
begyndt at gå noget udad da vi ankom….og så er det jo man får en del
mere kryds – især synes jeg det kan være svært at komme forbi den høje
mole inde ved Esbjerg havn, men i dag var der vind nok til det selvom
vandet hurtigt fik fart imod os. Da vi nåede frem var sælerne på plads
på den lille banke lige ud for havnepromenaden, faktisk overraskende lavt
og der var ikke andet at gøre end at hejse hunden sprællende op på
kajen i en redningsvest, den vejer alligevel 28 kg. Rent faktisk var
pladsen ikke helt god med vinden direkte ind på kajen og underlig uro i bølgerne,
vi skulle måske være taget hen til lystbådehavnen. Anyway Fanø husene
med deres haver er jo utroligt smukke, og vi gik også ned forbi lystbådehavnen,
spiste vores medbragte osv. Hjemturen
var herlig – vi tog af sted tæt på laveste lavvande og lænsede ud for
strålende sol og fik det stigende vand med fra sydmærket og videre til
Hjerting.
Sidste punkt er jo at pakke båden ned og få den på
landevejstraileren og til sommerhuset før hjemturen mod Sjælland, og i
år var det da et held jeg valgte at pakke på aftenmach dagen – tilkørslen
til bådpladsen var nemlig inden for det sidste døgns tid blevet spærret
af med maskiner som havde tænkt sig at blive der flere dage, så jeg fik
hjælp af deltagerne til at skubbe båden op ad græsbakken så jeg kunne
hente den gennem bommen med bilen – ellers havde det sgu’ set lidt
sort ud, så 1000 tak for det ! |
||||