Wayfarer sejleren Ralph Roberts fra England ankom i dag med "Spree Lady" til Ho Bugt Sejlklub for at starte en sejlads fra Hjerting gennem Nordsøen, Limfjorden, Kattegat og videre til Rantzausminde. Ralph kom for nogle år siden sejlende i sin Wayfarer hertil fra England, og agter nu at fuldende turen til det Sydfynske, hvor Wayfarerne holder deres årlige sommertræf på Rantzausminde Camping.
Senere på året agter Ralph at sejle fra Rantzausminde til Stockholm. Tidligere har Ralph sejlet distancen fra Stockholm til Helsinki i Finland, og vil med årets sejladser have gennemsejlet turen fra Tower Bridge i London til Helsinki - lidt af en bedrift, jollens størrelse taget i betragtning.
Ralph overnatter i jollen, og starter sejladsen tidligt i morgen, så strømforholdene ved Blaavands Huk og nordpå udnyttes bedst muligt.
Herunder fotos fra ankomsten til jollepladsen, tilrigningen og søsætningen af jollen.

Vel ankommet fra England og klargøringen kan begynde.

"Spree Lady under klargøring til turen.

Det er utroligt hvor meget grej der kan forsvinde i en Wayfarer, og endda levne plads til at besætningen kan arbejde.

Bomteltet: 'stue', 'soveværelse', 'køkken' o.s.v. er ved at være rigget til.

Ralph gør klar til at lægge 'Spree  lady' for anker.

Det er ikke ofte vi ser det engelske yachtflag ved HBS rampen.

Ankeret lægges ud, og Ralph tager med webmaster med hjem til en gang aftensmad.

Atter på stranden - vandet er steget, så heldigvis var der en vaks optimist træner (Nils) der var parat med en Optimist-færgetur!

foto: webmaster