Med
”Mull of Kintyre” om styrbord Hej
kære sejler venner, Jeg
vil herigennem dele et lille memo over vores seneste sejler oplevelse som
jeg og sejlerholdet har oplevet, men først lidt om baggrunden. Efter
at jeg i 2003 solgte min 30fods "Ballad" var det som om noget
vigtigt manglede - jojo Wayfarer jollen giver masser af sjov og spænding,
men når det kommer til familie sejlads og udvidede tur oplevelser ja så
skal der lidt mere "båd" til. I vinters gik jeg derfor i gang
med at søge den ideelle sejlbåd - valget faldt helt naturligt på en
super dejlig Hallberg Rassy 36 ”Serenity” hvis konstruktion og
indretning er perfekt for familie langturssejlads, og at den skal sejles
hjem fra Skotland ser vi kun som en ekstra bonus for købet! For
yderligere information er i velkommen til at kontakte mig og ellers finder
i lidt generelt information om båden under http://www.hallberg-rassy.com/
(se under "Previous Models HR36"). I dag kaldes båden HR37 men
det er grundlæggende samme båd, eller http://www.melfarmarine.com/showboat.php?id=3&galleri_id=14
Efter
aftale skal båden afhentes i april/Maj hvorfor jeg henvendte mig til
Bjarne Lindquist & Jan Tantholdt Nielsen som kender turen og Finn
Bojsen som jeg har mange sejler timer sammen med, om de kunne være
interesseret i en ”lille” sejltur fra Skotland til Esbjerg?! Selvfølgeligt
sagde de ja til sådan en oplevelse, så herefter gik vi straks i gang med
forberedelserne. Turens samlet længde er på ca. 900sm hvoraf de ca. 60sm
går gennem den naturskønne Caladoniske kanal som så smukt gennemskærer
Skotland over til Østkysten.
Torsdag
den 2. april 2009 kl. 03:00 går det mod Hamburg lufthavn, og kl. 15:00 om
eftermiddagen er vi ved ovre på den skotske vestkyst ved den lille
havneby Ardrossan hvor båden ligger klar i Marinaen (se aftens billeder
fra havnen).
Kl. 20:00 løber vi ud af havnen med dette skue foran.
Om
natten ved 04 tiden runder vi pynten af "Mull of Kintyre" som er
åbning til den barske nord Atlanten Hvor vejret ofte er blæsende med
store bølger og derfor har man i gammel tid etableret Crinan kanalen som
gør det muligt at undgå dette storm omsuste farvand. Vi løb rundt om
pynten med 8 knob i fin stil (billede af søkort).
Fredag
eftermiddag anduver vi havnebyen Orban og her er der lejlighed til at nyde
nogle af Skotlands kulinariske fortræffeligheder - Haggis......uff -
Whisky.....uhmmmm (se billeder af Orban)
I
silende regn lørdag formiddag når vi Fort Williams og her bliver skibet
registreret og vi får sat det Skotske høfligheds flag før det går løs
i sluserne hvor vi bliver hævet 32m op. (billeder af kanalen).
Platlæns på søen Loch Lochy
Gyvel der spejler sig smukt i kanalen
Her nydes Jans morgen lækkerier.
Fort
Augustus med Loch Ness søen foran.
Mandag
formiddag når vi til byen Inverness som markerer afslutningen for den
Caladoniske kanal, og her afmønstrer Mette så for at flyve retur til
Danmark. Her får vi så bunkret mad, brændstof og vand til overfarten
som tager ca. 3 dage. Vejrudsigten bliver nu hørt og læst med større
intensitet for enhver ved at Nordsøen kan være en hård omgang når der
for alvor vises tænder. Tid
til at afprøve stormsejl m.m.
Ved
starten på vores rejse ville vinden over Nordsøen tirsdag/onsdag være
omkring 13m/sek, men efterhånden som vi kommer tættere på
overfartsdagen stiger middelvinden, først til 18m/sek og nu her mandag spørger
vores meteorolog fra Karup om det er en stor sejlbåd vi har, for vinden
onsdag vil være barsk med vindstyrker op til 25m/sek...uff en gyngetur
der er i vente. Tirsdag er
vinden barsk og bølgerefleksion fra land gøres livet ombord surt (=søsyge)
så vi bliver enig om at løbe ind i Petershead hvorved onsdagsblæsten/storm
kan løbe tændernes af sig før vi tager turen over mod Esbjerg. Tiden i
Petershead bliver flittigt brugt på Fish and Chips samt at få et par
eftermonteret luftventiler gjort hav tætte og ligeledes fik vi også
monteret en mindre genua og to reb i stor sejlet så vi er klar til
”herre luft” - nu var vi så klar man kan være. Petershead
marina ”Danger Keep off” – og der lå vi så…!
Onsdag morgen kl. 05:00 er vi klar til turens sidste del. Ikke mange ord for vi ved alle hvad denne del af turen betyder med mindst 2 døgns sejlads foran og måske endnu mere om vejr guderne for alvor viser tænder. Vinden hyler i riggen da sejlene skal sættes så vi går ind i industrihavnens læ for at sætte sejlene. Søen er udenfor stejl og kraftig inde under land men efterhånden som vi bevæger os længere væk fra kysten bliver den mere venlig. Karup meteorologen anbefaler at vi går sydover langs Englands kysten og senere ved eftermiddags tid skulle vinden aftage og vi kan sætte kurs østover mod Esbjerg – som sagt således gjort, og derefter kom solen igen frem ved 19 tiden.
Havsejlads på Nordsøen i april kræver god
”indpakning”.
Hjerting om Bagbord.
Lørdag kl. 10:00 anløb vi Esbjerg havn for
motor efter en helt igennem fantastisk tur fyldt med oplevelser som kræver
mange dage at fordøje. At "Serenity" er en tryg og behagelig
langturs cruiser er endnu engang understreget med denne tur – ok, toilet
var stoppet over Nordsøen…men ellers var det sejlads på førsteklasse! Mette Amstrup, Finn & Karin
Bojsen, Bjarne & Karin Lindquist, Jan & Lena – tiltrængt morgen
komplet!
Jeg
vil også her benytte lejligheden til at rette en stor tak til min besætning: Skipper
Bjarne Lindquist for hans kæmpe støtte, enorme sejler erfaring og sokke
tørresnoren i forkahytten, Finn Moe Bojsen for ihærdig mange timer ved
roret og Haribo på køjen, Jan Tantholdt Nielsen for hans muntre lune og
fabelagtige skibs kokkerering ”Hackfleish…”, og sidst men ikke
mindst til min kæreste Mette Amstrup for de mange dejlige billeder vi har
fået og udsøgt tur nydelse - Tusind Tak. Har
i spørgsmål eller evt. ønsker om at se båden så er i velkommen til at
kontakte mig. Med
venlig sejler hilsen, Ole
Holmgaard Jensen
|