HO BUGT SEJLKLUB

HBS Pinsetur 2011 - Mariager Fjord

Årets Pinsetur gik til Mariager, hvor 3 besætninger indlogerede sig på campingpladsen og en fjerde stødte til fra logi i byen.
Med var W 7131 Tekla, W 3364 HaWbard og W 1740 Ras samt Ella og Per Vilstrup uden båd.

Fredag mødtes vi i løbet af dagen, fik teltene slået op, bådene gjort klar til søsætning og spist en hyggelig middag sammen. Vejret var helt perfekt, sol og en let brise, lige det der skal til for at luske rundt og udforske et nyt farvand.

Lørdag vågnede vi op til strålende sol og meget let vind, vi skyndte os at få bådene i vandet, pakket frokostkassen og kom på vandet. Turen gik ind mod Hobro, men p.g.a. den lette vind nåede vi ikke helt derind, men stoppede da vi havde byen i sigte. Frokosten nød vi på stranden inden vi returnerede til basen på campingpladsen. Det var en pudsig sejlads mellem skrænter og træer, hvor det viste sig tydeligt, at det gjaldt om at være på rette sted til rette tid. En båd kunne ligge helt stille uden vind mens en anden båd kun 50-75 m derfra kunne 'drøne' afsted med et frisk pust i sejlene. Snart var den ene foran, og i næste øjeblik var det en anden båd der lå forrest, havde det været kapsejlads ville det være at kategorisere som ren chancesejlads. Vi havde meget sjov ud af vindforholdene, men fælles for alle var det skønne udsyn til et landskab med bakker, træer, buske, kreaturer og et enkelt hus strøet med rund hånd i de utroligt smukke omgivelser.
Hjemme ved teltene fik vi gang i grillen, satte atter bordene sammen og havde endnu en dejlig aften.

Søndag var vejret næsten finere, idet vi stadig havde sol, men lidt mere vind i sejlene. Turen gik denne gang ud mod Hadsund, med frokostophold ved 'Dania', et område der tidligere var cementfabrik, men nu rummer flere mindre firmaer. Vi fandt et godt sted at lande, det viste sig at det var et bådelaug vi var havnet i. Vi faldt i snak med nogle hyggelige mennesker der fortalte os en længere historie om området og anbefalede os en lille travetur rundt om den gamle kalkgrav. Turen omkring selve graven, der var 20 m dyb, var på ½ km, så det var et imponerende hul vi gik forbi. turen gik ind gennem Saltfabrikkens område, der ligger lige op til det gamle Dania. Dania området består i dag af en samling gule bygninger med hvide hjørner, så flot restaurerede som man kun ser det på de flotteste lystgårde. Imellem bygningerne finder man veltrimmede græsplæner og træer så man nærmest føler sig hensat til parken omkring en herregård. Videre gik sejladsen ud mod Hadsund, en enkelt båd var helt ude ved byen at vende, de to andre valgte at vende stævnen hjemad knapt så langt ude.
Hjemme igen var det tid til at tænde grillen endnu en gang, så vi kunne stege de tre lækre havørreder Gunnar havde købt af lokale fiskere om morgenen, og nu sponserede til fælles bedste, se billedet nedenfor! Vi fik endnu en skøn aften med god mad, dejlig vin og en formidabel udsigt over fjorden til en pragtfuld solnedgang.

Mandag stod i opbruddets tegn, bådene og teltene blev pakket, der blev sagt farvel og tak for denne gang, og efterhånden som vi blev klar kørte vi hver til sit, medbringende minderne fra en lækker tur i pragtfuldt vejr og i et formidabelt smukt område.

Når man ikke har Wayfarer med må man klare sig med en sækkevogn!

Jørgen skænker kaffen op ....

.... og Guri kommer med juicen.

Go' morgen til 'byfolkene'

Frokost med Hobro i det fjerne, bag en blank fjord!

Jørgen, Guri og Inge

Hvad gør man når man har glemt madrassen? Spørg Gunnar !!!

I land ved bådelauget ved 'Dania' ....

.... hvor vi nød frokosten.

.... og så lige et kig på de lækre havørreder før de blev fortæret !