Sejlskolen tager udgangspunkt i gennemgang af nedenstående
kurser der afholdes som bladet undervisning med praktiske lektioner på
vandet (PL) samt teoriske lektioner (TL). Sidstnævnte afholdes på dage
hvor praktisk sejlads ikke kan gennemføres på grund af dårlige vejr og
vindforhold.
Det vil være nødvendigt i større eller mindre
omfang at skulle gentage lektioner afhængigt af den enkelte elevs færdigheder.
Det må forventes at der skal sejles mindst 10-14 lektioner til for at
bestå godkendelsesprøve til sejlads på egen hånd i klubjollerne. Inden
prøve kan aflægges skal kolonne med dato og skippernavn på øvelse PL
1- PL 9 og TL 1-TL 3 være gennemgået og udfyldt.
Lektion
|
Emne
|
Formål
|
Bemærkninger
|
Skippernavn
/ Dato
|
PL 1
|
Navne på udstyr og grej
|
At lære alle relevante navne og begreber vedr.
bådens udstyr så der er sikker kommunikation om bord.
|
Gennemgås i forbindelse med 1. sejlads
og repeteres løbende ved alle træninger.
Indøves også som selvstudie
|
|
PL 2
|
Træning 1- Grundlæggende sejlads
|
At opnå fornemmelse med båden i forhold til
forskellige vindretninger (se endvidere TL 1), men uden bomning og
vendinger udføres alene som stagvendinger.
|
Der indøves hvordan der krydses mod vinden og
der sejles, bidevind, foran for tværs, halvvind agten for tværs.-
Ingen læns. Der styres efter faste landmærker hvor eleven skal
fastholde kursen. Ved gennemgangen skal eleven lære at registrere
forskel i fart, vind og krængning
|
|
PL 3
|
Træning 2- som foregående men med indøvning
af stagvendinger
|
At opnå fornemmelse med båden i forhold til
forskellige vindretninger som træning 1, men nu også med læns og
stagvendinger
|
Eleven skal lære kunne skelne mellem
forskellen på stagvendinger og bomninger
|
|
PL 4
|
Træning 3- som foregående men nu også med
indøvning af bomninger
|
At opnå fornemmelse med båden i forhold til
forskellige vindretninger som PL 2, men nu også med vendinger som
bomninger
|
|
|
PL 5
|
Træning 4
|
At indøve øvelserne fra træning 1, 2 og 3 så
eleven fuld forståelse for
|
Der udlægges bane hvor der skiftevis vendes
med bomning og stagvendinger om udlagte mærker
|
|
PL 6
|
Repetion øvelse PL 2- PL4
|
|
|
|
PL 7
|
Mand over bord
|
At lære hvordan jollen skal håndteres hvis en
af besætningen falder af og skal samles op af vandet
|
Øvelsen gennemgås med både bøje samt
”frivillig” i vandet.
|
|
PL 8
|
Kæntringsøvelse
|
At kunne bjærge jollen igen og fortsætte
sejladsen
|
Øvelsen afholdes når vandtemperaturen er tilstrækkelig,
men under vindforhold som ikke er for rolige.
|
|
PL 9
|
Sejlads i hårdt vejr
|
At kunne sejle i hårdt vejr og bevare kontrol
over jollen
|
Sejlads skal foregå i i vindstyrke større ens
10 m/s
|
|
PL 10
|
Deltagelse i Kapsejlads
|
At introducere eleverne i kapsejlads så der
opnås en fornemmelse af hvad der sker i en sejlads og hvordan
sejladsen fungerer taktisk
|
Der afholdes kapsejlads som rigtig kapsejlads
med start og sejlads på trekantbane.
|
|
A 1
|
Rorsmand og gast
|
At lære de grundlægge opgaver for henholdsvis
rorsmand og gast.
|
Læses
også som selvstudie
|
A 2
|
Luv kyst /
Læ kyst
|
Der beskrives forskelle når der sejles ud med
pålandsvind og fralandsvind
|
Læses som selvstudie men indøves som en del
af de praktiske øvelser
|
A 3
|
Vejr og vind
|
Kendskab til vind og vindstyrker
|
Læses som selvstudie
|
A 4
|
Sejlads i katamaran
Anvendelse af trapetz
|
Da der er forskel på sejlads for jolle og
katamaran beskrives de vigtigste teknikker ved stagvending og
bomning og trapetz
|
Læses som selvstudie, hvis der sejles Hobie
Cat.
|