Dommerplan

Claus Ingemann Nielsen
Ebbe Kildsgaard.

Klasser

Der sejles i alle klasser, der er repræsenteret i klubben undtagen optimist.

Præmiekonkurrencer

Konkurrencerne er enkeltmandskonkurrencer for hele sæsonen. Deltagere i præmiekonkurrencerne er medlemmer af Ho Bugt Sejlklub, der er tilmeldt i en af klasserne. Medlemmer, der jævnligt deltager i sejladseren, opfordres til at tilmelde sig, men alle kan deltage i alle sejladser, uafhængigt af om man er tilmeldt.

Regler

De relevante dele af Dansk Sejlunions Kapsejladsregler 2009-2012 er gældende med følgende ændring af regel 44.1:

-          En båd kan udføre en en-rundes straf (360o), når den kan have overtrådt en regel i Del 2, mens den kapsejler, (resten af reglen er uændret).

En båd er deltager i en onsdagsmatch, hvis den starter i mindst en af aftenens sejladser senest 5 minutter efter dens startsignal og gennemfører sejladsen.

Et klubmedlem er deltager i en onsdagsmatch, hvis vedkommende er ombord i en deltagende båd i alle sejladser, som båden gennemfører.

Man må sejle singlehand eller med det antal gaster, man ønsker.

Dommeren kan afslutte en sejlads en halv time efter, at første båd er taget i mål uanset klassen. I så fald noteres deltagende både, som ikke er gået i mål, for ”ikke fuldført”.

Bane

Bane udlægges efter banesystem A (trekantbane) eller banesystem R (op-ned bane eller pølsebane), i begge tilfælde dog uden det sidste krydsben, d.v.s. vi går i mål efter platlænseren. Start og mållinie udgøres af bundmærket og dommerbåden eller en start/målliniebøje. Aftenens dommer afgør hvilken bane, der skal bruges.

Der vises baneflag, grønt eller rødt, for styrbord h.h.v bagbord bane.

Fire af onsdagssejladserne er planlagt til at være distancesejladser nemlig sejladserne

-          12. maj (lavvande 20.58)
9. jun (lavvande 19.27)
11. aug (lavvande 22.58)
22 sep (lavvande 21.37)

Dommere, protestkomité

Tilmeldte medlemmer har pligt til efter tur at påtage sig dommerjobbet efter en plan, som udarbejdes af og til enhver tid kan ændres af sejladskommiteen. Dommeren skal sørge for,

-          at der afholdes skippermøde,
at der bliver lagt bane ud, startet, taget i mål og taget bane ind,
at resultater og deltagere rapporteres til sejladskommiteen.

Får man forfald, må man selv sørge for at bytte med en af de andre eller stille med en reserve, og man må selv sørger for en hjælpedommer, hvis man ønsker en sådan.

Ved distancesejladserne er sejladsudvalgsmedlemmerne på skift medsejlende dommer udenfor dommerregnskabet.
Aftenens dommer og sejladskommitéen er protestkommité, idet man dog ikke er med, hvis man selv er part i sagen.

Startprocedure

STARTPROCEDURE til udskrift (pdf format, læses med Acrobat Reader, gratis download)

Etskrogsjoller startes først og derefter flereskrogsjoller:

Signal

Langt

Start flereskrogsjoller

Signalflag H (ned)

Ved distancesejladserne bekendtgøres startproceduren ved skippermødet.

Der er planlagt sejlads 18 onsdage, således:

Måned

Første

Sidste før sommerferien

Første efter ferien

Sidste

NB! Der sejles ikke Skt. Hans aften den 23. Juni.

Der sejles normalt 2 sejladser pr. aften. Dommeren kan i samråd med tilstedeværende medlemmer af sejladskommitéen aflyse en eller begge planlagte sejladser, hvis vejrsituationen tilsiger det. Dommeren kan bestemme, at der skal sejles en eller flere ekstra sejlads(er). At der agtes startet en sejlads tilkendegives ved visning af baneflag.

For en onsdagsmatch gælder følgende tidsplan

Skippermøde

Start første sejlads

April, maj, juni og august

Pointsystem

Sejladserne i en onsdagsmatch udgør en serie.

For en serie gælder reglerne i kapsejladsreglernes Tillæg A, idet lavpointsystemet bruges, det vil sige, for den enkelte sejlads får vinderbåden 1 point, båd nr. 2 får 2 point o.s.v.

For det samlede regnskab gælder, at alle deltagende medlemmer i den vindende båd for en en serie får 19 point, deltagere i båden, der får 2. pladsen får 18 point o.s.v.

Aftenens dommer får 20 point i den klasse, han eller hun er tilmeldt. Hvis man har en hjælpedommer med, der også er tilmeldt, må man dele de 20 point, hvis man ønsker dette.

Den medsejlende dommer ved distancesejladserne får point svarende til placeringen.

Præmier

Der er præmier i tre konkurrencer i hver klasse

-          Hovedpræmien (elitesejleren).
Vinder er den sejler, der får flest point i hele sæsonen, idet de 5 dårligste placeringer fratrækkes.

Flidspræmien (fighteren).
Vinder er den sejler, der får flest point totalt i hele sæsonen.

Højde og fartpræmien, (bådtrimmeren).
Vinder er den sejler, der får flest point i distancesejladserne.

Til alle vinderne hver af klasserne er der en flaske god rødvin.

Vinderen af hovedpræmien i Wayfarer modtager en vandrepokal, og får sit navn indgraveret til evigt minde om den glorværdige indsats.

Der uddeles kun præmier i en klasse, hvis der har været et gennemsnitligt antal deltagere i klassen på mindst 2.

Dommerplan følger