HO BUGT SEJLKLUB

HBS Pinsetur til Egå 2007

Som de ’uforbedderlige’ optimister vi er, Inge og jeg, drog vi fredag før Pinse afsted mod Egå. Vejret var ikke det bedst tænkelige til Wayfarersejlads, men meteorologerne har før taget fejl, så chancen var der også denne gang.

Efterhånden samledes vi en lille flok, tre Wayfarer: W 6311 MedWind, W 3364 HaWbard og W  1740 RAS. Desuden kom Per fra W 3741 og sejlede med 6311, og Jørgen fra W 7131 var en smut forbi i sin Ballad (han har, og sejler stadig sin Wayfarer).

Lørdag oprandt med udsigt til rimeligt godt vejr, så vi besluttede at tage turen tværs over Århus Bugt og gå på opdagelse i Knebel Vig. Det forløb fint i meget let luft, og da vinden faldt helt besluttede vi at stoppe og spise frokost i en klump midt på bugten. Som så ofte før, når vinden har planlagt at komme fra den modsatte retning, fik vi en lækker frokostpause med totalt vindstille, vi lå med en line mellem bådene og drev på må og få mens vi spiste. På vejen ud havde vinden været vestlig, men nu kom den igen, fra en østlig retning, så det blev en lænser hjem igen. Det var blevet for sent at nå Knebel Vig, vi skulle jo tilbage i tide til at få tændt grillen, så et lækkert aftensmåltid kunne tilberedes.

Det blev en hyggelig aften, selvom vejret var lidt køligt. Heldigvis havde Gunnar og Anett (W 3364) deres store telt med, så vi kunne sidde indendørs. Det blev ikke særlig sent, en dag på vandet og en lille slat rødvin oveni, så bliver man hurtigt ’grydeklar’!

Søndag var pigerne ikke med på vandet, der var rigeligt med vind, så det blev til en mandetur. Vi sejlede til Skødshoved havn, hvor vi beså havnen og dens få installationer. Vi fandt læ bag en molevæg, hvor frokosten blev sat til livs. Turen hjem til Egå var bare fin, en lille smule agten for tværs, storsejl og krydsfok, og endda lå vi på grænsen til at plane hele vejen. En lille halv time hjem til Egå giver en gennemsnitsfart på mellem 6½ og 7 knob.

Atter hyggede vi os om aftenen, men da vejrmelding lovede regn og gråt om mandagen blev vi enige om at pakke sammen mandag formiddag og drage hjemad igen.

Vi fik en snak med Jesper fra Århus der kiggede forbi om aftenen, og da vi var på vej ud fra jollepladsen mandag, fik vi lige sagt hej til Hededal, der skulle ned for at se til ’skivet’.

Endnu én af de mange dejlige ture sammen med gode venner, der i rigt mål kan opleves i Wayfareren.

W 1740 RAS

Lejren i Egå

"Pragtbilledet fra frokosten på vandet"

HaWbard støder til frokosten!

Samling på feltet

"Middagen" beredes.......

.....og indtages under hyggelige former.