Ho Bugt Sejlklub

-         Bjarne Lindquist
-         Ebbe Kildsgaard.

Klasser

Der sejles  i tre klasser,

-         Wayfarer,
-         Europajoller og
-         HobieCat 14 og 16.

Andre jolletyper kan deltage uden for præmierækkerne.

Præmiekonkurrence

Konkurrencen er en enkeltmandskonkurrence for hele sæsonen. Deltagere i præmiekonkurrencen er medlemmer af Ho Bugt Sejlklub, der er tilmeldt i en af klasserne. Medlemmer, der jævnligt deltager i sejladserne, opfordres til at tilmelde sig, men alle kan deltage i alle sejladser, uafhængig af om man er tilmeldt.

Regler

De relevante dele af Dansk Sejlunions Kapsejladsregler 2005-2008 er gældende.

En båd er deltager i en onsdagsmatch, hvis den starter senest 5 minuter efter dens startsignal i en af aftenens sejladser.

Et klubmedlem er deltager i en aftens sejladser, hvis vedkommende er ombord i en deltagende båd i alle sejladser, som båden starter i.

Man må sejle singlehand eller med det antal gaster, man ønsker.

En sejlads  afsluttes senest en halv time efter, at første båd er taget i mål uanset klassen. Deltagende både, som ikke er gået i mål, noteres for ”ikke fuldført”.

Bane

Vi bruger banesystem R med gate (op-ned bane).  Som gate udlægges to bøjer, der også er start og mållinie.  Banen gennemsejles to gange.

Der vises baneflag, grønt eller rødt, for styrbord h.h.v  bagbord bane.

Dommere

Tilmeldte medlemmer har pligt til efter tur at påtage sig dommerjobbet efter en plan, som udarbejdes af og til enhver tid kan ændres af sejladskomiteen. Dommeren skal sørge for,

-         at der afholdes skippermøde,
-         at der bliver lagt bane ud, startet, taget i mål og taget bane ind,
-         at resultater og deltagere rapporteres til sejladskomiteen.

Får man forfald, må man selv sørge for at bytte med en af de andre eller stille med en reserve, og man må selv sørge for en hjælpedommer, hvis man ønsker en sådan

Aftenens dommer og sejladskomiteen er protestkomité.

Startprocedure

STARTPROCEDURE til udskrift (pdf format, læses med Acrobat Reader, gratis download)

Wayfarer startes først og derefter HobieCats. Andre etskrogsjoller starter sammen med Wayfarer, andre flereskrogsjoller starter sammen med HobieCats:

Signal Tid (min) Flagsignal Lydsignal
Varsel 10 Klasseflag Wayfarer ­ Kort
Klar Wayfarer 9 Signalflag P ­ Kort
Et minut Wayfarer 6 Signalflag P ¯ Langt
Start Wayfarer 5 Klasseflag Wayfarer ¯, HobieCat ­ Kort
Klar Hobie 4

Signalflag P ­

Et minut Hobie 1 Signalflag P ¯ Langt
Start Hobie 0 Klasseflag HobieCat ¯ Kort

Der er planlagt sejlads 18 onsdage, således:

Måned Dato
Første April 26
Sidste før sommerferien Juni 21
Første efter ferien August 2
Sidste             September 27

Der sejles normalt 2 sejladser pr. aften. Dommeren kan aflyse en eller begge planlagte sejladser, hvis vejrsituationen tilsiger det. Dommeren kan bestemme, at der skal sejles en eller flere ekstra sejlads(er).

For en onsdagsmatch gælder følgende tidsplan

Skippermøde Start
April, maj, juni og august 18:15 18.45
September 17:15 17:45

At der agtes startet en sejlads tilkendegives ved visning af baneflag.

Pointsystem

Sejladserne i en onsdagsmatch udgør en serie.

For en serie gælder reglerne i kapsejladsreglernes Tillæg A, idet lavpointsystemet bruges,  d.v.s. for den enkelte sejlads får vinder 1 point nr. 2 får 2 point o.s.v.

For det samlede regnskab gælder:

Alle deltagende medlemmer i den vindende båd for en en serie får 19 point i det samlede regnskab, deltagere i båden, der får 2. pladsen får 18 point o.s.v.

Aftenens dommer får 20 point i den klasse, han eller hun er tilmeldt. Hvis man har en hjælpedommer med, der også er tilmeldt, må man dele de 20 point, hvis man ønsker dette. Dårligste placering i forårssæsonen og dårligste placering i efterårssæsonen fratrækkes.

Præmier

Efter resultater i forårssæsonen deles feltet i 2 eller 3 heats. I efterårssæsonen  sejles der i hvert heat om en flaske god rødvin til de to bedste i Wayfarer og den bedste i HobieCat.

Dommerplan