Beretning fra distancekapsejladsen den 9. juni 2007

Tre Wayfarer-besætninger var mødt op ved skippermødet kl. 9.00.

-          Bjarne og Jan i  W 5436 ”den grønne”
-          Jens Konge og Per Vilstrup i W1740 ”RAS”
-          Ebbe og Finn i W5969 ”kryds og tWærs”

Vejret var det bedst tænkelige, høj sol og jævn til frisk vind fra øst.

Da gennemsnitsalderen for deltagerne var over 60, enedes vi om, at det måtte være rimeligt at afkorte sejladsen, således at Etape 1 skulle gå direkte til lystbådehavnen i Nordby. Hvad der skulle ske med Etape 2, kunne vi så aftale under frokosten.

Snart var alle både på vandet, og efter en simpel startprocedure med et pat trut i hornet var vi alle på vej mod Fanø på bagbord halse.

I begyndelsen fulgtes vi pænt ad, men så er der jo altid  nogle der skal prøve noget andet. Det var lige før højvandet, og der var en let modstrøm. Jens Konge og Per V vendte til styrbord halse og gik ind under land. Vi (Finn og jeg) tænkte, hvorfor gør de nu det. Bjarne og Jan faldt lidt af og gik over på den anden side af løbet og vi tænkte, hvorfor gør de nu det.

Vi fortsatte på den nordøstlige side af løbet og syntes egentlig, at det gik meget godt, men det var svært at vurdere vores placering i forhold til de andre på grund af afstanden.  Omtrent ude ved Grådyb vendte vi til styrbord halse og gik indad. Lidt senere mødte vi Jens Konge og Per, der nu gik på bagbord halse. Der var ikke sket nogen forskydning i vores indbyrdes placeringer. Vi fortsatte indad på styrbord halse. Lidt senere, da vi igen var på bagbord halse, mente vi nu nok, at vi havde vundet en del. Da vi senere mødtes ved østsiden af Fanø nordspids var vi da også kommet klart foran Jens Konge og Per. Bjarne og Jan, der kom ind fra vest, var imidlertid kommet endnu mere foran. Denne placering holdt indtil mållinien i indsejlingen til lystbådehavnen. Det var forbavsende få minutter der skilte os i betragtning de vidt forskellige ruter, vi havde valgt.

Vi hyggede os med madpakkerne ved Fanø Sejlklubs klubhus. Jens Konge delte gavmildt ud af snapseflasken, og indspireret heraf enedes vi om, at også Etape 2 skulle afkortes, således at vi skulle sejle fra Nordby direkte til Hjerting. Startproceduren skulle være den, at sidste båd i mål på Etape 1, skulle passere startlinien d.v.s. havneindsejlingen først, og dernæst næstsidste båd o.s.v. Da Jens Konge og Per V ikke sejlede med spiler fik de yderligere 5 minuters forspring inden den næste startede.

Det gik planmæssigt. Da vi fik startet var Jens Konge og Per V allerede langt forude, mens Bjarne og Jan lå faretruende tæt på bagved. Vi fik spileren op, og i nogen tid synes vi, at vi holdt afstanden til Bjarne og Jan. Efter nogen tid kom de alligevel op på siden af os, og ved nogle gentage bomninger frem og tilbage fik de os udmanøvreret. Denne placering holdt til mållinien. Jens Konge og Per holdt føringen, men lige som ved første etape var der ikke den store forskel på placeringerne.

Vi hyggede os efterfølgende med en øl på jollepladsen. Alle var enige om, at vejret havde været perfekt til arrangementet, og sejladserne havde været vellykkede.

W hilsen
Ebbe