|
Fanø Rundt aug. 2007 |
Den blå stiplede linie fra Hjerting, vest om Fanø og
tilbage til Hjerting angiver ruten. |
At sejle er at leve! Beretning
fra sejlerelev om Fanø rundt den 11.8 07 Efter at have været
under kyndig vejledning et stykke tid på sejlerskolen – var tiden
kommet for den ultimative udfordring som sejlerelev – ganske frivilligt,
at udforske vandene uden for Ho bugt i en Wayfarer. Startskuddet til Fanø
rundt lød kl. 8.00 og jeg havde allieret mig med Thomas som skipper.
Morgenfriske og glade var vi lørdag morgen på jollepladsen – 10
deltagere og 5 både drog af sted kl. 8.15. Vejret kunne vi ikke klage
over, om end der ingen sol var.. Fanø rundt – tænkte
jeg da jeg skulle af sted… det må kunne overstås på 4-5 timer.. Som
tilflytter til Esbjerg og manglende viden om bl.a. øens størrelse blev
jeg overrasket over hvor lang øen egentlig var.. Og Nordsøens kæmpe brændinger
gjorde ikke øens længde mindre.. Da vi først var kommet fri af bugtens
rare vand og Skallingens kærlige læ fik jeg for alvor adrenalinen at mærke
i kroppen..Nordsøen.. dette lumske og uindbydende vand slog den ene store
bølge efter den anden… Vi sejlede på læns hele vejen til Sønderho og
Yellow Submarine rullede fra
side til side.. jeg sad og tænkte.. ” nu håber jeg godt nok ikke at vi
kæntrer..” Bare det at skulle lave vendinger gav mig et adrenalinkick..
klamrende sad jeg på toften og holdte ved så knoerne var helt hvide..
Jeg spurgte af og til Skipper om hvordan han synes det gik og hver gang
blev jeg mødt af et smilende ansigt der sagde alt… Der var fuldstændig
kontrol over Yellow.. og til stadighed konstaterede jeg hvor lang Fanø
egentlig var… Den vil ingen ende tage…Alt i mens jeg sad der og
spekulerede over min enorme respekt for ”vesterhavet” sagde skipper
pludselig ” det går galt det dér” og jeg kiggede ud under sejlet…
Åh nej en af vores både var kæntret.. Jeg så bare en i vandet og en på
sværdet og tænkte ”godt det ikke er mig det der..” Men vores venner
havde heldigvis situationen godt under kontrol og klarede skærene uden de
store mén.. De var stadig med.. Da vi langt om længe kom fri af brændingerne
på vej mod Sønderho, hvor frokosten skulle indtages, var der tid til at
nyde de mange ”solbadende” sæler rundt omkring på sandbankerne. Hvis
HC. Andersen havde været Fanø rundt i en Wayfarer ville han have skrevet
”at
sejle er at leve” Tænk at få så helt fantastiske
naturoplevelser på første parket og så oven i købet med en vis spænding
indlagt i programmet. Stiv af skræk over Nordsøens faretruende vande
samtidig med en barnagtig glæde over at se sæler her og der..(ja jeg er
jo østjyde…:-) Vi ankom til Sønderho omkring kl. 12.30 og ankrede bådene
op, vandrede op i klitterne til en hyggelig og velfortjent frokostpause.
Alle ville vide hvad der egentlig gik galt da de kæntrede.. Snakken gik
og midt i det hele fik vi besøg af en fra klubben der lige ville sige hej
nu hvor han alligevel var på øen. Vi kunne ikke hygge
ret længe til frokost hvis vi ellers ville nå tørstøvlet ud til bådene..
vandet steg og det gik bare hurtigt..
Af sted fra Sønderho - vinden var god og der ventede os en lang
tur hjem til jollepladsen på kryds..Jeg synes bestemt det blæste meget når
vi kom fri af land, (ja det føltes som orkan) og Yellow
Submarine krængede en del – endnu engang kørte adrenalinen rundt i
kroppen.. bliver hun nu oven vande? Og så kom jeg ellers i gang med at
”træne vendinger”. Som gast skal man selvfølgelig kunne vende –
hurtigt og smidigt..Og det troede jeg at man kunne gøre glidende i
”granny-stil hen over toften med enden og ansigtet mod stævnen… Men
nej, jeg blev hurtigt klogere.. Sejlskolen gik i gang med skipper som lærer..”Klar
vende” ”klar” ”så vender vi” igen og igen og igen.. I
begyndelsen af min sejlerkarriere havde jeg tit overvejet hvad gastens
rolle egentlig var… Det må jo selvfølgelig være at styre forsejlet,
og hvor svært kunne det lige være? Det er faktisk svært og kræver øvelse.
Efter at have været Fanø rundt – er jeg blevet enig med mig selv om at
der også følger en anden og ret betydningsfuld rolle med i gastarbejdet..
nemlig det at tage alt vandet på kryds og skærme godt af for skipper så
han ikke bliver våd.. Vandet bare
skyllede og skyllede ind over mig – alt i mens min skipper sad smilende,
tryg og lun bag mig uden så meget som antydning af en dråbe på sejlertøjet..
Vestkraft var
forude.. jeg synes bare ikke rigtig at vi nærmede os..at vi flyttede os
ud af stedet.. Vestkraft lå bare der med sin store skorsten og grinede
ondskabsfuldt til mig..som om den sagde ”ha i når aldrig over til
mig” Jeg var da heldigvis holdt op med at spekulere på om Yellow
nu ville leve op til sit navn eller holde sig oven vande. Som turen skred
frem blev jeg mere og mere dus med hende, jeg synes bare hun var skøn at
sejle i og jeg undskyldte mange gange overfor hende at jeg havde kaldt
hende og hendes søskende for en ”farmor-jolle” den første dag jeg så
den. Jeg synes bestemt ikke at hun viste tegn på gebis og gangstav –
hun bare gled yndefuldt hen over vandet så sælerne slet ikke kunne lade
være med at kigge op fra vandet..og et par gange på halvvinde gav hun
den fuld gas..til stor begejstring for den fartglade gast..Men min glæde
over Yellow og skippers håndtering
af hende afløstes efterhånden af den udmattelse der var resultatet af
den hårde kryds. Jeg var våd, og træt.. kunne mærke kræfterne
forsvinde lige så stille.. og skipper blev ved med sit ”klar vende”.
Ærgerligt at man ikke bare en gang kunne trodse ham og sige ”næ, jeg
gider ikke at vende mere” Men jeg tænkte at det var bedst at adlyde for
”klar vende” var trods alt vejen hjem til jollepladsen. Heldigvis blev
Vestkraft faktisk større og større og vi nåede indsejlingen til færgehavnen,
hvor DFDS Tor Line sammen med Fanø-færgerne hilste på os.. Jeg håbede
på at der var nogen der så os sejle forbi – men omvendt var jeg bange
for at de ville forveksle os med nogle tossede tyskere og sammenligne os
med dem der padler ud på en luftmadras i vesterhavet.. ”Det er kun
tyskere der sejler ud i en jolle når det blæser så meget” Den tanke
ville jeg nok selv have tænkt hvis det var mig der så 5 Wayfarer i sådanne
bølger. Nu skal det retfærdighedsvist lige tilføjes, at som den vårhare
jeg er som sejler, er bølgerne jo langt større end for en erfaren sejler – og 10
m/s føles naturligvis som orkan… Endelig dukkede de
”hvide mænd” op i synsfeltet og jeg tænkte ”yes nu er vi snart
tilbage i vante farvande..” Min interesse for de 4 hvide mænd har
aldrig været særlig stor men lige netop på det tidspunkt hvor jeg så
dem, tænkte jeg ”hvor er de vel nok helt igennem smukke”. Vi kom ind
i bugten og regnede med ”at nu skulle den bare sejles hjem” men
dramatikken var endnu ikke forbi.. en båd til kæntrede.. Pludselig kunne
jeg kun tælle 4 både og vi måtte se i øjnene at et par venner
ufrivilligt var taget på svømmetur i bugten. Heldigvis klarede de også
skærene og kom sikkert i havn. Skipper og jeg landende på rampen kl.
17.30 og for første gang som sejler var jeg ikke ked af at skulle i
land.. Jeg var træt som et alderdomshjem og længtes efter et varmt bad
samt en blød sofa.. Turen var en kæmpe oplevelse og jeg håber, at jeg
en dag selv ville kunne tage en sejlerelev med rundt.. Vil man lære at
sejle er det sådan en tur man skal på. Tænk at lære at sejle samtidig
med at man ser på sæler og nyder den smukke natur… det
er da livet.. På falderebet skal der lyde en tak til skipper fordi
han ikke sendte os på svømmetur.. og så til sidst vil jeg tilføje at sådan
en tur bestemt ikke er for landkrabberJ
W-hilsen
(ja jeg har efterhånden lært Wayfarersejlernes
tegn at kende..men undskylder hvis der i beretningen er fejl og mangler i
både tid, sted og sejlersprog)
Gitte |
Gitte og Thomas |
Gitte og Thomas med mærkerne om styrbord - og en knækket stander i toppen! |
Fanø
Rundt 2007 Der var annonceret og aftalt en tur Fanø rundt d.
11. august og kl. 7.45 var besætninger til 5 joller mødt op. Himlen var
dækket af skyer, der udgjorde ozon-beskyttelsen og vinden frisk fra en
perfekt retning - NNV. Ebbe og Ole - der er ny Wayfarersejler - sejlede i
Kryds og Tværs. Bjarme og Bruno sejlede i Den Grønne. Vagn og Finn
sejlede i Any Way. Thomas og Gitte var besætning i Yellow Submarine og
endelig Niels og undertegnede i MedWind. Det blev til afgang fra Hjerting kl. 8.30. Vinden var
frisk ca. 10 m/sek, så det gik hurtigt, da den lille armada var samlet på
vandet og for fulde sejl ud af Hjerting Løb og Grådyb. Den Grønne satte
hurtigt spiler, men det undlod de øvrige både. Den Grønne lagde sig
hurtigt i front og vi andre kom så efter. På halvvind ud af Grådyb
smagte vi lidt på Nordsøens salte vand og fik masser af skumsprøjt i håret.
Vi skulle uden om Søren Jessens Sand, men Den Grønne fandt en smutvej
kaldet Hamborg Dyb og skar adskillige sømil af på den måde. Der var
heldigvis ikke tale om en kapsejlads, men som Bjarne så tankevækkende
havde sagt: ”Fordi man sejler tur-sejlads behøver man jo ikke sejle
langsomt”. Som sagt så gjort. Vi fik nogle herlige planeture. Vi passerede Danland og Fanø Bad og det gik fint ned
langs Fanøs vestkyst forbi Rindby og hvad navnene ellers er på den side
af øen. Ud for Rindby stak Kryds og Tværs bommen i en bølge og udsatte
besætningen for en pirouette, hvor Ole fik sin første dukkert fra en
Wayfarer. Ebbe er jo altid god for lidt ekstra underholdning. Med alle vi
andre kredsende omkring kom jollen hurtig på ret køl igen. Det var lidt
strabadserende, men efter lænsning og klaren op gik det atter sydpå. Vi
sejlede ned til Bøjen ved Fanøs Sydspids og drejede ind ad renden mod Sønderho.
Det blev en lidt hektisk affære og da vi kiggede bagud fra vor jolle
kunne vi se, at vi var gået lige gennem brændingen. Vi talte om, at det
var godt vi ikke skulle modsatte vej ud ad. Vi kom til Sønderho omkring kl. 11. Ved Sønderho
skulle vi have en hurtig frokost, og mens vi andre traskede op til en klit
for at få læ, sejlede Den Grønne en tur ad det snoede løb in mod byen
Sønderho. Vi andre så godt, at de ikke nåede helt derind. Vi lettede igen og stak øst over mod renderne, der
kunne lede op mod Esbjerg og derfra hjem til Hjerting. Det blev til nogle
lange kryds, og der var vand nok til det, men det kunne knibe lidt med
orienteringen, hvis man ikke var koncentreret og jeg var i alt fald glad
for at have andre både at følges med. Godt mørbankede passerede vi Esbjerg og kunne atter
se de bøjer vi havde passeret for 7 timer siden og stikke kursen mod
Hjerting. Under den sidste vending ud for Langli - lige inden
vi skulle have sidste ben over til sejlklubben - kom den lidt lange
rorpindsforlænger ind under min jakke og ødelagde manøvren. Slæk i
storsejlet, MedWind i forsejlet ingen fart i båden etc. gjorde, at vi nok
så nydeligt lagde os på siden som den anden væltebåd den dag. Ebbe og
Ole kom ud og superviserede os. De vidste jo hvad det drejede sig om Men godt våde og lidt slukørede komme vi endeligt
ind til Hjerting. En bøjet mast og en masse erfaring rigere. Som så ofte før vendte vi alle gladere hjem fra en
herlig tur, selvom vi var godt ømme i kroppen Gunnar |
Finn og Vagn |
Bruno |
foto: Bjarne Lindquist |
Wayfarer på vej ned langs Fanø |
Frokost i Sønderho |
Wayfarer ved Sønderho |
foto: Ivan Lassen |