Ho Bugt Sejlklub

Kr. Himmelfartsdags – ferien 2005

Anløbsbro ved pladsen.
Der er rampe på den anden side broen.

Vi gør klar til at gå på vandet.

Facts.
Onsdag d. 11/5 kørte vi om eftermiddagen til Limfjorden, nærmere betegnet til Tambosund Camping. Campingpladsen er beliggende lidt nord for Oddesundbroen, direkte ned til Tambosund, farvandet mellem Thyholm og Jegindø.
"Vi" bestod af W 5969 "Kryds og TWærs" (Vibbe og Ebbe) samt W 1740 "Ras" (Inge og Jens Konge).

Det sure!
På grund af vejrudsigten havde vi valgt denne østvendte campingplads, og valgt at ligge fast i stedet for den vanlige søcamping vi har brugt på disse årligt tilbagevendende ture. Vejrmeldingen lød på vind 13 – 15 m/sec i bygerne og temperaturen lød på 10 – 12 gr. om dagen og 1 – 5 gr. om natten. Det betød at vi kunne få brug for en mulighed for at komme inden døre, hvis det skulle blive alt for galt, og vi ville være tæt på biler og trailere hvis vi blev tvunget til at opgive.

Det søde!
På den søde side kan det berettes, at stedet var dejligt, og farvandet var prima, beskyttet så vi undgik sejlads i alt for voldsom sø, og med mulighed for mange forskellige småture. Det blev dog ikke til megen sejlads, torsdag tog Inge, Ebbe og jeg en tur på en god time om formiddagen, og om eftermiddagen kørte vi en tur på Jegindø, kiggede på havn med mange Limfjordssjægter, var en tur nede på Jegind Tap, den sydligste ende af øen, og kørte på hjemvejen et slag ned til Tambohuse, der ligger lige syd for vejen til øen. Her stod der en havareret Wayfarer, og vi skulle selvfølgelig have fundet ud af hvem der ejede den, og om den bare skulle stå der. Det viste sig at være en tidligere Århus sejler der havde jollen liggende ved forældrenes sommerhus. Båden var drevet tværs over Limfjorden, og lå nu med en del skader og en brækket mast. Vi fik også at vide, at jollen absolut ikke skulle sælges, men skulle sættes i stand igen, så der var ikke noget med at samle en "død jolle" op til brug igen.
Fredag var der mere luft, så det blev en tur for kun mændene ud at samle lidt appetit til frokosten. Om eftermiddagen gik køreturen til Agger, hvor man rigtigt kunne mærke hvor meget det faktisk blæste – det var vejr det egnede sig bedst for de barske (ikke os).
På fjordsiden af Aggertangen var der nogle kite-surfere der morede sig med van(d)vittig fart og høje spring i vendingerne, lige vejr til surfere der behersker teknikken!
Lørdag så vejret bedre ud, så vi gik alle på vandet og havde aftalt at sejle om til Skibsted Fjord, der var et meget benyttet skjulested for Vikingerne og deres elegante skibe. Stedet havde for Vikingerne den fordel, at blev de angrebet, kunne de trække bådene over den smalle tange der løber mellem Skibsted Fjord og Nissum Bredning, sejle ned gennem Oddesund, og falde ind i ryggen på angriberne. Da vi nåede ud i mindre beskyttet vand friskede vinden op, så vi nåede kun ind i den østligste del af fjorden, hvor vi spiste frokost. Tilbageturen var straks mere human, med vinden agten ind til vi kom i læ i Tambosund hvor der var halv vind.
Da vejret ikke så ud til at blive bedre, besluttede vi at tage bådene på land lørdag aften, så der ikke var så meget pakkearbejde søndag.
Aftenerne, med lave temperaturer, blev brugt til at tilberede og nyde de velforberedte middage vi havde planlagt hjemmefra. Ebbe havde taget et stort telt med, så vi kunne komme under tag, og når man så får fiberpelsen på og lidt rødvin i glasset, går det trods lave grader.
Lidt regn nåede der også at komme, men da det hovedsageligt kom om natten, var det ikke det der gav de største problemer.
Trods for meget vind og for lav temperatur, fik vi alligevel nogle dejlige dage ved den friske Limfjord, og et kig i kalenderen viser, at Kr. Himmelfarstdag næste år falder hele 20 dage senere, så mon ikke det skulle blive lidt varmere end det har været i år.

W 1740 RAS

Frokost efter en tur på vandet.

Eftermiddag på Venø havn,
ved de flotte Limfjordssjægter.