Ho Bugt Sejlklub

FANØ RUNDT 2003 (2. forsøg)

Første forsøg i maj på en tur Fanø rundt blev på grund af vejrforhold til en noget anderledes tur, så nu skulle der gøres et nyt forsøg.

Kl. 07.30 søndag den 10. August gik 10 mand i gang med at klargøre 4 stk. Wayfarer og 1 stk. 470’er.

Der var høj solskin og vinden var fin i styrken, men ikke i den bedste retning. Den var vel nærmest i sydøst og lidt skiftende.

Herefter skippermøde hvor Ebbe blev enige om, trods vindens retning, at sejle vest om Fanø ud og øst om Fanø hjem.

Turens deltagere:

Kl. 08.00 afgik den første båd og de øvrige fulgte efter i strid modvind igennem den lavvandede Ho bugt.

Ingen billeder på grund af vandsprøjt.

Kl. 09.10 var alle både nået ud i indsejlingen og der kunne slappes af på en frisk halvvind. Det gik faktisk hurtig trods den sædvanlige modstrøm ved stigende vand.

Michael og Ebbe i det fjerne. Jørgen og Finn nærmest

Vagn slapper af ud gennem indsejlingen                                            Poul Erik forstår ikke hvorfor vi er sidst

På turen op gennem Fanø’s vestkyst var det ikke tid til at kigge på strandnymfer. Det var hårdt arbejde med lange kryds ud fra kysten i en noget frisk vind.

Kl. 12.40 samledes alle bådene ud for bøjen ved det sydlige Fanø og begav sig samlet syd om Fanø.

Sydøstlige del af Fanø (Hønen). Bemærk det lave vand.

Kl. 13.00 var den sidste båd nået til den charmerende og smalle rende ind til Sønderho. Ingen problemer for nu gik det igennem det snoede indløb på læns og halvvind.

Finn og Jørgen i baggrunden inden det sidste sving før Sønderho

Roret skal vist længere op. Nu er det lavvandet

Sidste sving inden Sønderho. Fascinerende indsejling

Kl. 13..15 var alle både ankret op i den lille havn og køletaske, madkurve og drikkevarer blev slæbt i land til en velfortjent frokost. Turens første halvdel blev drøftet, og der var lidt bekymring for om det lykkes at sejle ud på kryds i det smalle løb, med strid modvind og sværdet 5 cm. nede.

Både på svaj i Sønderho havn

Der spises og turens første del diskuteres

Michael forklarer hvilken vej han mener Esbjerg ligger og der lyttes

Kl. 13.45 begyndes så småt at være opbrud, da vandet nu begynder at falde. Med det lave vand der var da vi kom, var dette ikke en dårlig beslutning.

Det siges at der engang har ligget et skibsvært i Sønderho, så der må da have været lidt mere vand dengang.

Første tegn på opbrud

Michael blev hurtig klar. Han havde heller ikke taget storsejlet ned

Jørgen gør klar. Bemærk det lave vand i havnen

Kl. 14.00 præcis og med max. vandstand startede alle ud fra havnen. Nu skulle evnerne på prøve.

Der blev sejlet kryds, der blev sejlet på grund, der blev trukket både som man trækker heste, der blev sejlet lidt igen og der blev igen hoppet ud af bådene. Michael prøvede ligefrem om det var lettere med båden i vandret stilling, men fik den hurtig rejst igen.

Der var ingen som ikke måtte lide den tort at skulle ud af båden og trække lidt. Selv Finn og Ole måtte ud en enkelt gang eller to.

Efter det snoede løb fra Sønderho, kom turen så til den det afmærkede ”Sønderkeldasand løb” der fører ud til Knudedybet. Med sværdet 5-10 cm nede skulle man igennem dette løb.

Fin og Vagn tog chancen og skråede ind over Keldsand på en halvvind. Det var en satsning som kunne have kostet 12 timer, men det lykkedes at komme over det sidste lave vand og ud i Knudedybet.

Finn medens han endnu sejlede. De skulle også ud af båden

Vagn og Michael i flot stil. Pænt holdende til højre

Kl. 15.45 var alle nået ud i Knudedybet, og de der tog chancen med at skrå over Keldsand havde fået et pænt forspring. Med vinden i ryggen og god fart var der nu ro til at indtage eftermiddagskaffen i båden.

Esbjerg havn kan skimtes i det fjerne

Kl. 16.40 passeres højspændingsmasterne til Fanø

Bemærk at de andre både nu er fotograferet forfra. Finn har sat Spileren

Kl. 16.55 passerer Vagn Vestkraft

Flot syn fra vandsiden

Kl. 18.00 landede Michael ved bådpladsen i Hjerting og de øvrige både fulgte efter inden for de næste 15 minutter.

Finn og Vagn er landet

Jørgen og Svigerfar haler båden op

Kl. 19.00 var klubben vært men en velfortjent bitter ved bænken og hvor de sidste 10 timers strabadser blev drøftet. En fin og vellykket tur var slut.

Dagen Vandstand og Vind

Vandstand den 10.08.2003 (Kilde DMI)                                  Vindstyrke i Blåvand den 10.08.2003 (Kilde DMI)