Gensyn med gamle sejlervenner

Det var de samme, der vandt. Den samme, der kom for sent. Og de samme, der kæntrede. Alt var med andre ord som for 10 år siden, da en flok “gamle” HBS’er mødtes til kapsejlads på søerne i København.

Af Anja Stausholm

“Luffe! LUUFFE!!”
“Neee-eej!
Hvor er du heldig. Den vind springer for vildt!”
De joggende københavnere rundt om Skt. Jørgens Sø i hjertet af København blev vidner til et sandt inferno af bitre eder og højlydte kommentarer, da 11 gamle optimistjolle-, europe- og lasersejlere fra Ho Bugt Sejlklub i september mødtes til en nostalgisk trekantbane-reunion.
Jovist, enkelte havde forøget deres overfladeareal, fået ring på eller født en bebs, men da først vi havde fået os foldet ned i de lejede optimistjoller, var det som at skrue tiden 10–15 år tilbage. Jon Black Andersen og Pia Dahl Rasmussen var stadig den store taktiker, der trimmede til den store guldmedalje, mens undertegnede grinede og snakkede. Og snakkede. I mellemtiden havde Jakob Wiborg besvær nok med bare at holde jollen nogenlunde vandret.

Vejret var perfekt, høj solskin, lige akkurat nok til at få solen til at spejle sig i de grønne flasker, og vinden var lige tilpas. Men hæ, der tog vi Kloge-Åge’r fejl. Vejrforholdene i Ho Bugt er ren barnemad ved siden af de helt utrolige kastevinde og konstant skiftende vindretninger på søerne i København. Det demonstreres vel bedst ved, at Jakob Wiborg og Anders Andreasen formåede at kæntre på trods af en vindstyrke på maks. 4 m/sek.

I begyndelsen af 90’erne lå vi alle og plaskede rundt i Ho Bugt, Skærbæk, Kolding, Fredericia, og hvor der nu ellers var stævner i Lillebæltkredsen. Vi var venner og i ny og næ også uvenner. Vi sang underlige sange på sommerlejr og sov i lag i villatelte og bag i varevogne. Vi udviklede med andre et særligt forhold til hinanden, som det ikke tog mange timer at styre sig ind på igen, da vi mødtes i september.
Kun tre måtte importeres fra fastlandet og Fyn, mens resten i dag læser og arbejder i København. Flere af os ses jævnligt (Rappe, du skylder stadig en grillmiddag på Bellevue), mens andre ikke har set hinanden i 10 år. På trods af sidstnævnte har vi dog rimelig godt styr på, hvad hinanden laver, takket være vores respektive forældres tilsyneladende hyppige møder i Bilka Esbjerg, Kongensgade og Hjerting.

Skulle der befinde sig andre eks-HBS’er derude, som ikke har set de gamle konkurrenter i årevis, så kan vi kun anbefale et gensyn. Især på vandet. De fleste af os er håbløse til det med trimning og placering i jollen, og måtte have genopfrisket navne som sprydstage, bindsel og luffe...men sjovt var det sgu’!

Deltagere:
Rasmus Guldager Kristensen
Mette Haugaard
Mie Andersen
Anders Andreasen
Jon Black Andersen
Anders Carlsson
Pia Dahl Rasmussen
Ole Sand Jørgensen
Line Sand Jørgensen
Jakob Wiborg
Anja Stausholm

Skippermøde. Jon – nu med briller - leder og fordeler, mens vi andre ser lettere tvivlende på.

Mesterholdet anno 2003. Mie (yderst til højre) blev på land sammen med sønnike.

Så er vi klar......

.....og så går det løs!

Så varmt var det...eller havde Jakob mon været i vandet?

Som skrevet – alt var ved det gamle. Aftenen fortsatte i det københavnske natteliv.

sept. 2003