hbslogo

Bestyrelsesberetning 2008

Med det meste af 2008 lagt bagerst i vores kølvands stribe skal vi gennem denne bestyrelsesberetning her se lidt tilbage på det som har kendetegnet året for Ho Bugt Sejlklub.

2008 har på så mange måder været en god sæson, hvor mange nye medlemmer er blevet budt velkommen via dygtige trænerer & instruktører men også, og det er det særlige ved denne fantastiske klub og øvrige erfarende medlemmer. Her gir vi jer en kort revy over det som lige faldt os på sinde at nævne, men der er herudover mange andre begivenheder som alternativt kunne være nævnt.

Aktivitetsleder møde

Som noget nyt blev vi i bestyrelsen enig om, at inddrage jer, aktivitets udvalgs ledere i beslutningen om hvad som skulle være temaer for 2008, så i marts fik vi afholdt et stort fællesmøde, hvor der efter en god og konstruktiv diskussion blev besluttet hvilke tiltag året skulle krydres med. Herfra skal nævnes:

Den 15. juni blev der afholdt åbent hus dag for interessenter, og trods en blæsende & våd dag var den alligevel velbesøgt – hverve kampagnens resultat er vist tydeligt for enhver for da vi startede skole sejladserne op efter sommerferien, ja der måtte vore instruktører trække på alt den assistance de kunne få fat på. Formålet var at få flere medlemmer til klubben – mange nye er kommet, så vi har sådan set klaret opgave flot, men at der så er nogle som er faldet fra igen, er en anden historie!

Der blev nedsat en presseudvalgs gruppe som gennem året har fået skabt positivt opmærksomhed, via flere flotte avis artikler, og en flot folder er det også blevet til. Formålet her er naturligvis at skabe interesse for klubbens aktiviteter, således at vi kan få flere medlemmer, men også for at styrke klubbens goodwill og gode naboskab – vi synes opgaven er flot klaret.

Det blev også på mødet besluttet at afholde et fælles gigantisk klubmesterskab, hvor Wayfarer, Hobie Cat, Optimister samt Surfer & Kites på samme tid skulle kæmpe om prestigefyldte klub mesterskaber hen over en weekend. Projektholdet som havde denne opgave måtte desværre erkende at det var for stor en mundfuld, og det hele endte med et særdeles flot klubmesterskab for optimist sejlere – og det var ligesom det. Og jo da, vi fik da også fundet en værdig vinder af Wayfarer onsdags kapsejladser, men det var ligesom ikke ideen her – skal vi gentage forsøget, ja så skal ærmerne smøges væsentligt højere op, for denne opgave kræver mange hænder og materiale.

Som en konklusion på arbejdsformen, må den siges at have båret frugt, og vi tror at noget tilsvarende for næste sæson vil være relevant – men hvad mener I ?

Optimist

Optimist sejler fronten har igen i år været kompetent ledet af Karin Lindquist & Nils Krag, men også med meget stor support fra forældre. Området er i dag så populært at Karin & Nils har måtte sætte nye sejlere på venteliste, da der ganske enkelt ikke er flere joller til børnene. Vi i bestyrelse har med glæde kunne se hvorledes en god social team indsats, med torsdags aftensmad efter turen på vandet har bragt både børn, trænere & forældre tættere sammen. Og som man også har kunnet læse i Hjerting avisen, så er det hårde arbejde som Karins hold laver også ved at opnå Dansk Sejlunions hæders certifikat som ”Ungdoms venlig sejlklub”. Det fortæller meget om den seriøsitet og det engagement der lægges for dagen. Et arbejde som ikke går ubemærket hen. Godt gået Karin og hendes hold.

Som støtte til dette store arbejde er vi nu gået i gang med at skaffe sponser midler til køb af flere nye joller, så vi også på den kant kan skabe endnu bedre rammer for børn og unge i vores klub. Og til vores store glæde har vi fået den første sponsor i hus, så vi siger hermed tusind tak for støtten CPI Inspection A/S.

At være i stand til at holde fast i vore unge optimist sejlerne er en overordentlig flot præstation, og med en stigning – ja det er utroligt, så vi vil gerne her fra bestyrelsen side rette en stor tak til den flotte indsats dette hold i år har præsteret. Det er trods alt her kimen til vore Wayfarer konkurrenter kommer fra!

Surfere/Kites

På surfing fronten har det været endnu et noget stille år, hvor instruktør Jens Mehlsen Larsen kun har haft en håndfuld elever igennem sine erfarende trænings sessioner. Det kom derfor ikke som den store overraskelse da Jens Mehlsen Larsen meddelte os, at han nu stopper som instruktør – grundlaget er der simpelt hen ikke mere. Vi vil gerne her have lov til at takke Jens for den store indsats her, og håber naturligvis, nu hvor han får oceaner af fritid, at hans hjælp kommer til gavn andre steder i klubben. Tak Jens.

Hvad angår Kite Surfing, så kan vi konstatere, at medlemstallet er nogenlunde uforandret, men der er ingen tvivl om, at det er et område som forsat er i kraftigt fremgang, men sært nok, i Ho Bugt Sejlklub ser vi ingen medlems fremgang. Vi har vist alle kunnet konstateret den til tider store aktivitet som der er ved surfer pladsen, og hermed er det vist også rimeligt at antage at mange af disse surfere ikke er medlem i klubben! Fra bestyrelsens side er vi naturligvis godt klar over de begrænsende faciliteter som pt. forefindes på pladsen, men ærlig talt så har vi det svært når andre ikke medlemmer tager sig en ”fribillet” på vores sociale samlingsfelt og nyder stor gavn af den sikkerhed som et medlemskab i Ho Bugt Sejlklub gir dem. Et forhold som vi i bestyrelsen bestemt ikke synes om og som vi bør kunne forbedre væsentligt når et nyt klubhus også kommer denne gruppe til del.

Wayfarer

Vi tør vist godt sige, at traditionen tro så har der også i år været godt gang i Wayfarer feltet. Under sikker og retfærdig ledelse fra Ebbes Kildsgaard hånd er årets onsdags sejladserne blevet afviklet med en intensitet og fairness (nåh ja, der er måske par et par undtagelser - Thomas!) som trækker flere og flere sejlere til. Og, nåh ja når vi nu taler om fairness, så er det vel også yderst fair at vi tillod Bjarne Lindquist at løbe af med årets mesterskab.

Sæsonen igennem har der været afviklet adskillige tur sejladser og kapsejladser, og gruppen af sejlere viser på flottest vis hvad det vil sige at bakke op om en sport & aktivitet, for der mangler aldrig støtte og engagement fra dette store medlems felt. Sejlene fra Wayfarer jollerne er efterhånden ved at være et af Hjertings flotteste varemærker, og det kan vi godt være stolte af. Så vær parat til at tage godt i mod nye sejlere i denne klasse, for det er jolle & felt af mennesker som med garanti mange nye gerne ønsker at blive en del af.

Hobie Cat

Til de som ynder disse fart djævle så må vi nok tilstå, at 2008 har været et noget stille år for Hobie klassen. Der sker ligesom ikke noget her hvis ikke vi får en af jer sejlere til at sparke noget fællesskab ind i disse joller! ”Af ingenting kommer ingenting” og det nytter altså ikke rigtig noget at vi fra bestyrelsens side måtte have nok så mange ønsker for klassen – det eneste der hjælper. Og lad så disse ord være katalysator for at en af jer Hobie sejlere får ”finger… ud af en vis kanal” så vi kan få disse fantastiske joller på vandet igen – for hvis ikke så laver vi vandskovle til dem og bygger dem om til vandcykler som turisterne kan leje?!

Sejlerskole

Sejlerskolen havde en lidt stille start først på sæsonen, men hold da lige op der skete noget efter sommerferien og det så markant, at Per Nielsen næsten tabte pusten for en stund. Endnu engang viste klubben her, hvilket stof den er gjort af, og ligeså mange nye elever der troppede op ja ligeså mange erfarende sejlere dukkede der så op. Så Per, du må da indrømme at du har vores støtte fuldt ud, når badekarret brænder. Jojo, vores ”åbent hus” arrangementet havde virkeligt fået samlet en stor flok af nye håbefulde elever som skulle på vandet. En hel Armada af joller inklusiv erfarne medlemmer tog fat om opgaven og hjalp vore instruktører så alle nye sejlere kom på vandet, og sikken en avis artikel der senere kom i Jyske Vestkysten.

Miljø

At vi nu skal har etableret Nationalpark i vores område er klart for alle, men konsekvensen og hvorledes fremtiden tegner sig for vores aktiviteter er stadigt med en vis uklarhed. Men et er dog klart, at skal vi ha noget at skulle have sagt her skal vi frem i skoene, men så er der garanteret også mange spændende forhold som kan komme os til gode. Vi har fra bestyrelsens side diskuteret vores situation med Dansk Sejlunion, for det er ikke nogen hemmelighed, at mange ornitologiske foreninger gerne ser Kitesurfing forbudt i nærheden af fuglefrednings områder, og der er allerede skrappe restriktioner for vores område. Vi gør derfor meget for at opnå maksimal indflydelse i de relationer, hvor vi kan være en passende match, og det er jo således, at vi sejlere jo også sætter stor pris på den pragtfulde natur som vore vande her byder på. Derfor skal det også siges at ethvert brud på de regler som er blevet os pålagt skal tages meget seriøst, og skal der foretages ændringer af disse skal det ske ved dialog – ikke at man bare ignorere disse. Det er derfor din og min pligt at se til at reglerne overholdes, og sig gerne til gæster hvad regler her er. Det gavner naturligvis vores eksistens at vi har orden i vores sejler område!

Klubhus

Mon vi får nyt klubhus i 2009? Med fare for at disse ord endnu engang bliver gjort til skamme prøver vi endnu en forudsigelse – vi skal i gang med byggeriet til foråret. Vi må godt nok også sige som det gamle hus står pt. så fungerer det nærmest som foder for borebiller og mus – og hvem ved måske ender det hele i en mega stor fortæring inden bulldozerne til foråret tager fat. Vi skal ikke underholde jer mere her end blot, at sige vi er klar og har været det længe.

Årets store & små begivenheder

Udover en særdeles lang spiseseddel for årets aktiviteter, så har der som tidligere nævnt her også været par nye spændende indslag som er værd at nævne. Åbent hus arrangement har vist os, at vi med rette annoncerings indsats sagtens tromme en pæn interessent skare til klubben – kunsten her er nok snarere om vi så er parate til alle disse nye sejlere, med den uddannelse og joller de kræver?! Optimist holdets succes har sågar betydet at man har sagt stop for ny medlems tilgang. Jojo vi er en klub der har gang i den og som sagtens kan skabe interesse.

Af sejlads aktiviteter har der året igennem været gennemført en række af dejlige ture, og her skal især nævnes tursejler udvalgets arrangement til Horsens fjord, som havde rekord deltagelse. Jo vi kan også andet en blot kapsejle i vores klub. Så fælles sang under bål skærets lys og social hygge er et andet flot varemærke som kendetegner vores klub.

Og traditionen tro så var der også fuldt hus ved dette års ”Døde Fugle” forsamling, og vi skal her lige gøre opmærksom på at der ved næste års arrangement udover hættemåger, nu også vil blive tilbudt sølvmåger på tallerkenen – hermed kan i allerede nu begynde at overveje om det skal være den lille eller store ”Fowl” i skal ha tænderne i?!

Året sidste sejlersæson dag blev afsluttede med en brag af en afrigger fest på Esbjerg Statskole, hvor vores festudvalg havde smøget ærmerne op for at vi alle kunne få en rigtig dejlig aften sammen. Til de som gik glip af dette års afrigger fest kan vi kun sige – i ved ikke hvad i går glip af!

---------------------------------------------------------

Kære medlemmer aktivitetslisten har været meget lang i år, og der er mange som har ydet en formidabel indsats for at få det hele til at rulle. I trænere, instruktører, ledere, hjælpere og ikke mindst aktive medlemmer. Vi er mange som skylder jer en stor tak for det store arbejde i lægger i vores fælles klub. For uden jeres indsats var det hele nok en hel del kedeligere – en balje vand med et par spættede sæler og en måge!

Som det fremgår af vores regnskab så er vi en velkonsolideret klub såvel hvad angår personlige ressourcer som økonomisk. Vi er parat til at træde ind i en ny sæson hvor der står meget store økonomiske udfordringer for døren.

Med disse ord vil vi gerne fra bestyrelsens side ønske alle medlemmer med familie en rigtigt Glædelig Jul & Godt Nytår – og så ses vi jo også på havnen inden da!

Med venlig sejler hilsen,
v. formand Ole Holmgaard Jensen