HO BUGT SEJLKLUB

Bestyrelsesberetning 2007

December 2007 er nået og vi vil her fra bestyrelsens side prøve at gi jer alle en revy over den forgangne sæson, og vores syn på hvad som har præget dette år.

Alt i alt på sejlads siden har det været et år hvor antallet af jolletimer nok ikke har været rekord stor, men hvad jollen ikke kan i det dårlige vejr, ja det kommer til fordel for surferne. Året har været præget af stor aktivitet med arbejdet omkring vores nye klubhus, og der har også været en del arbejde på den politiske front hvad angår miljøet omkring os, og den aktivitet vi udøver.

Som det vil fremgår af vores regnskab så er vi en velkonsolideret klub, som kan svare enhver sit, og som er parat til at træde ind i en ny sæson hvor der står meget store udfordringer for døren rent økonomisk, især hvad angår etablering af nyt klubhus.

Optimist

Med Karin Lindquist og Bruno Malzard ved rorpinden og med Lotte Malzard som den tro og erfarne støtte har vore unge sejlere fået lært en masse om at færdes sikkert på vandet i en optimist jolle, og de sejlere som er lidt mere øvet har modtaget en grundig træning i kapsejladsen ædle kunst. Der har året igennem været stort forældre opbakning, både nede på stranden med at få rigget bådene til som oppe i køkkenet med mad tilberedning så de unge poder har kunnet få stillet sulten efter timer på vandet. Sådan et fællesskab skaber glæde, engagement og lyst til mere – og det er netop det som er kernen i vores klub.

Udover klubmesterskabet har der gennem året været flere events hvor fællesskab og kapsejlads evner er blevet målt og forbedret. Alt i alt et godt år for optimist sejlerne. På medlem siden har året ikke budt på de store forandringer, og det er vel sådan set ok set i lyset af det store udbud af aktiviteter der i dag frister de unge.

For sæsonen 2008 har Bruno meddelt bestyrelsen, at han stopper som optimist træner for at koncentrere sig mere om hobiecat sejlads. Så her har du måske en chance – Instruktør hjælp modtages med glæde?!

Junior

Det har været en lidt ”ujævn” sæson for vores junior gruppe, eftersom mange af vore medlemmer her, er taget på efterskole. Men Michael har på trods heraf alligevel haft mulighed for at få samlet holdet samlet flere gange gennem året, og vi har da også haft fornøjelsen af flere af disse sejlere på vore onsdags sejladser – hvor de får lært hvad det vil sige at ”gå til stålet”.

I bestyrelsen har aktiviteten ofte været på dagsorden, da vi gerne vil støtte denne gruppe, men som det er lige pt. Så har alle i denne medlems gruppe deres egne jolle, så køb af klubjoller har ikke været et reelt behov.

Surfere/Kites

At der sker noget nede for vore Surfer er vist tydeligt for enhver – hold op hvor har der været gang i den her. Der har været blæsende dage hvor himlen har været som en organisk collage af farvestrålende Kites hængende med adrenalin susende unge der har hang til ”get airborned”. Som man siger ”intet er så skidt så det ikke er godt for noget” – i år er det vist Kite Surferne som har nydt godt af den blæsende sommer.

I kite skolen har der også været godt gang i den, og som vore instruktører siger, så er det deres tids ressourcer som sætter begrænsninger for hvor mange der kan ledes igennem denne krævende sport. Kite surfing er en sport i kæmpe udvikling, og skal vi støtte denne sport bedre så skal der flere instruktører til.

I surfer skolen har der faktisk været en pæn tilslutning, hvor 12 nye fik lært den krævende sport – og man må sige at foråret har været ideel men rolige vejrforhold til at kunne få maximalt tid OPPE på brættet. Surfer sporten er, ikke bare for vores klub, men også på landsplan en sport som taber terræn til fordel for kite sporten – og sådan er det nu bare!

Kikker vi på medlems tilgangen, så kniber det lidt med at se denne store interesse udmønte sig i tilsvarende medlems tilgang der er for kite surfing. Så vi kunne godt tænke os, at dette for næste år bliver lidt anderledes, inklusiv et nyt klubhus hvor man kan få et bad efter sejladsen.

Wayfarer

Årets gang i wayfarer gruppen har som de øvrige år været præget af fin opbakning og engagement, hvor tingene bare kører, dette især den meget fine indsats I medlemmer gør, for de forskellige aktiviteter der ligger omkring denne jolle. Ebbe har med vanlig præcision fået afviklet vore onsdags sejladser med stor grundighed, og de sejlende udøver har nydt disse fælles rammer både på kapsejladsbanerne som på land.

Herudover har tursejler udvalget med Gunnar i spidsen fået afviklet flere tursejlads arrangementer, som i år er gået til hhv. Århus bugten, Ranzausminde, og en tur rundt om Fanø, der traditionen tro havde lidt drama med ved afslutningen. Året har budt på lidt færre spontane ture rundt i bugten eftersom vejret ikke har været det allerbedste for denne jolle type – er det ikke vores undskyldning vi gir når det hele er lidt gråt og kedeligt?!

Hej, vi har lige fået en go ide! Ser i, det som wayfarer jollen mangler i disse ”friske briser” er da et par ”Støttehjul”! Og reservedelene, ja dem finder vi blandt hobie jollerne. Og i øvrigt, tør man nævne hvem der for første gang endte i baljen… Ok det var sku sjovt så længe det stod på, ikk Finn?

Wayfarer folket har været stabile i mere end en forstand, også på medlemssiden har vi haft et pænt supplement i forhold til afgang, så den i dag stort set er uændret – og det er da pænt med sådan en ”gammel” jolle – bemærk venligt, vi taler IKKE om medlems gruppens alder her!

Hobiecat

Kære skippere, efter at vi, som de ”lækre hobiecats vi er” nu har lagt her i snart to sæsoner uden ordentlig opmærksomhed fra jer, har vi besluttet at modtage det tilbud som vore kære wayfarer joller er kommet med – nemlig at blive støttehjul for dem i hårdt vejr. På den måde opnår vi trods alt det, som egentligt altid har væres vores intention – nemlig at komme på vandet. Og det er da bedre end at ligge der og æde græs!

Spøg til side venner, men ærligt talt så kunne vi faktisk godt tænke os at se lidt mere til jer – altså på vandet. Rammer er der, og joller findes i overflod men en ordentlig ”katalysator” der kan holde jer i ilden har vi savnet gennem denne sæson. Vi håber Bruno kan være med til at vække denne jolle til dåd igen, for den har fortjent en bedre skæbne end som støttehjul for wayfarer! Medlemstallet er stabilt, og om det skyldes at disse joller er svære at sælge eller at det reelt er et symptom på at ejerne faktisk holder af dem skal ikke være op til os at bedømme – bedøm selv!

Ikke meget gjort, så derfor ikke meget her at sige. Lad det ændre sig til næste år – tak!

Sejlerskole

Sejlerskolen har igen i år været fint samlingspunkt for både garvede tursejlere som for nye medlemmer, og der har været pæn tilslutning året igennem hos vore instruktører bortset fra hobiecat skolen, naturligvis!

Især er det bemærkelsesværdigt at kunne konstatere at det hos wayfarer sejlerskolen endnu ikke lykkes Per at skræmme disse nye håbefulde sejlere væk, så vi formoder at han til næste år anlægger en lidt anderledes strategi så der bliver lidt mere tid til egne hygge sejladser – for i år blev han virkeligt holdt til ilden. Per, vi er mange som har hygget os med denne skole – så vi gir dig meget gerne en chance mere til næste sæson. Hvem ved måske bliver også du bedre.

Som tidligere nævnt så har Kite surferne haft gevaldigt gang i den, og mange nye måtte gå forgæves når der blev spurgt til udannelse her. Instruktører her modtages gerne!

Miljø

At miljøet har stor betydning for os alle er vist ikke nogen stor overraskelse, men at der for øjeblikket pågår politisk diskussion om hvorvidt vadehavet skal gøres til National park eller ej, og hvilken betydning resultatet af denne debat kan få for vore muligheder for at udøve den sport som vi elsker så meget er måske nyt for jer! Vi vil her prøve at forklare.

I 1985 blev trækfuglenes rute i langs vadehavet fredet, således at den strækker sig fra Ho Bugt ned til den tyske grænse. Danmark har indgået aftale med Holland, Tyskland om at samarbejde for at overholde hhv. Ramsar konventionen, EU fuglebeskyttelses direktiv, EF Habitats direktiv (Natura 2000), samt EU vandramme direktiv som alle overvejende har til formål at beskytte naturen, og herigennem bliver vi nemt sat i en mere beskuende rolle. Fredningsbestemmelserne som de foreligger nu gir mulighed for begrænset færdsel & sejlads, hvorfor vi stadigt kan nyde vores sejlads i Ho Bugt.

Gennem pressen har i løbende kunnet følge med i, en til tider, ganske hektisk debat om hvorvidt vadehavet skal gøres til Nationalpark eller ej.

I maj 2007 vedtog folketinget ”lov om Nationalparker” hvor vi især hæfter os ved især to væsentlige formål som kan ha stor betydning for at sikre vores forsatte aktiviteter:

·        fremme befolkningens muligheder for at bruge og opleve naturen og landskabet

·        styrke bevidstheden om områdernes værdier gennem inddragelse af befolkningen i nationalparkers etablering og udvikling.

Derudover står der også i loven at der udover en fondsbestyrelse, som udpeges af hhv. miljøministeriet  samt lokale organisationer og repræsentanter, også skal nedsættes rådgivende udvalg som målrettet skal arbejde med områdets formål som ligger under ”Lov om Nationalparker”. Se nu kan vi enten vælge at lade tingene stå som de er, og dermed ingen lokal indflydelse ha, eller bakke op om National parks ideen, og forsøge at få maksimal indflydelse.

Bliver vadehavet godkendt som Nationalpark er der derfor åbnet op for at vi kan få indflydelse på hvorledes området skal udvikles og beskyttes, til glæde for både sejlere som for natur.

Vi har erfaret at visse klubber, eller må vi tilføje - personer, i ”Vadehavets bådeklubber” arbejder ihærdigt mod Nationalparks ideen, og vi er derfor gået i rette og meddelt politikerne, at Ho Bugt sejlklub IKKE deler denne holdning. Vi tror mere på lokal medbestemmelse end internationalt formynderi. Ho Bugt Sejlklubs bestyrelse har aktivt arbejdet for få tilslutning til Vadehavet som Nationalpark og faktisk ser det nu ud til at Miljøministeriet er ved at acceptere indstillingen som længe har været givet fra kommunal politisk regi.

Ho Bugt Sejlklub bør ALTID være med der hvor beslutningerne træffet når det er OS vedkommende.

Og pas lige på ikke at blande Nationalpark med hverken naturpark endsige naturfredningspark!

Klubhus

Lad det være sagt, som det første her, om I skulle være i tvivl – der bliver IKKE et nyt klubhus i år, men som man siger ”god vin er værd at vente på”… så vi venter lidt endnu!

I vores byggeudvalg har der året igennem været forhandlet flittigt frem og tilbage med både arkitekterne som med kommunen for, at opnå et klubhus som alle kan være tilfredse med. (se tegninger her) (se lokalplanen her)

Udgangspunktet for de økonomiske forhold for byggeriet var 4.000.000 DKK, men som processen er skredet frem blev det klart for os, at det nødvendige areal ikke ville kunne nås uden ekstra midler. Vi var derfor i bestyrelsen nødsaget til at gå til økonomisk handling og gav derfor et tilsagn på 250.000 DKK, så vi igen kunne få byggeriet på ret spor igen. Byggetegninger er nu blevet justeret og disse vil blive præsenteret senere i aften, men vi kan allerede nu afsløre, at det nødvendige areal er opnået – Vi takker kommunen for stor forståelse og samarbejde. (se oversigt her)

Det er dyrt sådan at få etableret et nyt klubhus, så for at vi kan får de økonomiske ender til at nå sammen er vi allerede gået i gang med at søge fondsstøtter, for uden midler har vi ikke noget at fylde disse flotte rammer ud med.

Og skylder vi jo også lige at nævne her, at Peter Villemoes som første bidragsyder har støttet vores nye klubhus med ikke mindre end 100.000 DKK – så på vegne af Ho Bugt Sejlklub siger vi tusind tak til Peter Villemoes.

Socialt

Sæsonen 2007 har været har socialt et godt år, hvor vi har haft mange gode indslag, lige med starten af året med fastelavn for børnene hvor vi fik fundet både kattekonge og katte prinsesse. Herudover har der være både Kite demo dag i juni, Pinse tur i Egå, Skt. Hans bål med fællesspisning, Junior klubmesterskab med fællesspisning, Optimist klubmesterskab med pokaler og fællesspisning, ”Døde fugle spisning”, og sidst men ikke mindst en kanon afrigger fest.

Vi kan konstatere at også på dette punkt har vi en god klub der er velfungerende, og det er en meget stor styrke, som vi alle kan være stolte af.

Afsluttende

Kære medlemmer det er med stor tilfredshed at vi kan kigge tilbage på et godt år for Ho Bugt sejlklub, hvor der er orden på både rammerne som på indholdet, nemlig jer medlemmer. Der skal derfor lyde en meget stor til jer alle, men især til alle de af jer som har ydet en ekstra indsats. Vi ved hvor svært det til tider kan være at få tiden til at nå, både det som man skal gøre og det man gerne vil!

Bestyrelsen siger hermed tak for nu, og glæder os til en ny sæson 2008 – men inden er der vist lige nogen som skal ned på havnen og ”file” lidt i båden – ikk!

God jul til alle.

Med venlig sejler hilsen,