Ho Bugt Sejlklub

Referat af møde i Esbjerg Kommune, Børne- & Kulturudvalget 1. juni 2004.
(kopieret fra Esbjerg Kommunes hjemmeside).

Børne- & Kulturudvalget

Møde den:

1. juni 2004

Sag nr.:

J. nr.:

82.20.04P20/45964

Ansøgning om tilskud til etablering af nyt klubhus for Ho Bugt Sejlklub

Ho Bugt Sejlklub har indsendt en ansøgning om etablering af et nyt klubhus, der kan opfylde klubbens behov. Ho Bugt Sejlklub består af 2 afdelinger (sejlere og surfere) pr. 1. januar 2004. Klubben har ca. 170 aktive medlemmer.

I dag har sejlafdelingen til huse i det eksisterende klubhus på Sanatorievej 2, som ejes af Esbjerg Kommune. Huset er på ca. 55 m2 og består af et opholdsrum inkl. køkken, 2 mindre omklædningsrum og et toilet. Yderligere er der et mindre depotrum bag selve klubhuset til udstyr m.v.

Surfafdelingen har til huse i 3 containere opstillet på arealet ved Hjerting Strandvej. Containerne benyttes til opbevaring af udstyr og er uden egentlige omklædningsfaciliteter. Der er ikke vand og elektricitet til rådighed.

Der er udarbejdet et skitseprojekt til et nyt klubhus i et samarbejde mellem Ho Bugt Sejlklub og Byggeri. Huset består af en etage i terrænniveau med klublokaler og omklædningsfaciliteter på 144 m2, samt en kælder på 144 m2 til opbevaring af udstyr med udgang direkte til bådpladsen. Yderligere påtænkes udført skønsmæssigt 6 p-pladser på adressen.

Det forventes, at bygningen kan opføres for 1.597.000 kr. Ho Bugt Sejlklub vurderer, at foreningen kan udføre eget arbejde til en værdi af 110.000 kr. og kan indsamle 200.000 kr. ved sponsorater/henvendelse til fonde. Af de 200.000 kr. skal der betales en særlig tilskudsmoms på 17,5% (35.000 kr.), hvorfor foreningen i alt bidrager med 275.000 kr. Der ansøges derfor om et tilskud på 1.322.000 kr.

Hertil kommer et ukendt årligt beløb til øgede driftsudgifter til forbrugsafgifter, rengøringsmidler og bygningsvedligehold.

Ho Bugt Sejlklub har vedlagt udtalelser fra Esbjerg Idræts-Forbund og Hjerting Borgerforening. Begge er positive i forhold til etablering af et nyt klubhus.

Der har været henvendelse fra 2 borgere vedr. etablering af et nyt klubhus. Henvendelserne blev fremlagt for udvalget den 16. december 2003. De pågældende fremfører forskellige problemstillinger, som de ser ved at flytte surferne til Sanatorievej 2 (brevene ligger på sagen).

I forbindelse med etablering af huset skal Ribe Amt give tilladelse til at etablere en udgang direkte til bådpladsen. Amtet er positivt indstillet overfor projektet.

Yderligere skal der søges om dispensation fra lokalplanen, da taghældningen er på 6 grader og ikke mellem 15 og 30 grader, som lokalplanen anviser. En øget taghældning vil dog betyde, at bygningen vil fremstå mere markant. Desuden skal der søges om dispensation fra en vejbyggelinie. Vej & Park har udtalt, at der kan forventes dispensation fra vejlinien.

Indenrigs- og sundhedsministeren har fremsat et lovforslag vedr. godkendelse af anlægsprojekter. Det betyder, at anlægsprojekter, der ikke er indeholdt i budget 2004, skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Loven forventes vedtaget ultimo maj.

Beslutning:

Spørgsmålet om tilskud på 1.322.000 kr. til etablering af et nyt klubhus indgår i budgetdrøftelserne.