HO BUGT SEJLKLUB

KristiGrundlovsTur 2012.

Onsdag formiddag - start drengetur, fotograferet fra land!

Den traditionelle Kristi Himmelfartstur blev i år skubbet lidt (vi kom Helle Thorning i forkøbet !), da der var familiemæssige ting der skulle passes. Som pensionist kan man jo lægge kalenderen som man har lyst. Vi, W 5969 KRYDSogTVÆRS med Vibbe og Ebbe samt W 1740 RAS med Inge og mig, drog Grundlovsdag (tirsdag d. 5/6) til Helnæs Camping og slog lejr der.
Helnæs Camping er en rigtig dejlig plads. Vi blev modtaget af venlige og hjælpsomme mennesker, der havde undersøgt mulighederne for at have jollerne liggende ned ved stranden, faciliteterne var fine, og der var mange muligheder for at finde hjørner med god læ for alle vinde. Vi valgte en plads længst ned mod vandet, ”Paradiset” hed ’vejen’ vi boede på, og det var et sandt paradis, der til fulde opfyldte vore forventninger. Vi var enige om, at vi kunne anbefale pladsen til sejlere, der kunne tænke sig at udforske Helnæs Bugt, med alle dens udfordringer.
Vi havde selv planlagt at udforske Helnæs Bugten så meget som vi nu kunne nå, under hensyntagen til vind, vejr og besætninger. Efter teltslagning, søsætning fra den nærliggende (250 m) strand, Inges traditionelle frikadeller og kartoffelsalat til den første aften, tørnede vi ind, opsat på sejlads den næste dag.

Onsdag oprandt med solskin og rigeligt med luft, så Ebbe og jeg tog en drengetur om formiddagen. Vi nåede over til Falsled havn før stævnen blev vendt hjemad. Med en lille GPS prøvede vi at måle farten på hjemturen. Med krydsfok og fuldt storsejl blev max. farten logget til 10,53 knob, en ganske pæn planefart med den sejlføring, synes vi. Efter frokosten, der blev nydt i fuldstændig læ ved teltene, hoppede vi i en bil og tog Helnæs i nærmere øjesyn fra landsiden. Lidt småregn kunne ikke genere os i bilen, og når vi skulle ud og kigge nærmere på stederne var det tørvejr, perfekt timing fra vejrgudernes side. På vejen fandt vi en bod med friskplukkede jordbær, der blev nydt til dessert, efter en lækker middag som Vibbe og Ebbe stod for, marineret mørbrad skulle indvi deres nye grill, der klarede jobbet med bravour. En kop kaffe, megen god snak, luft og lys, oplevelser, så er der ikke langt til øjenlågene bliver tunge, og tid til at tørne i køjen, så man kan være frisk til dagen der følger.

Torsdag vågnede vi til flot solskin og en let brise, rigtigt familievejr, så da vi havde spist morgenmad og smurt vores madpakker, var der afgang fra stranden. Vi gik i land på Illum, og travede en lille tur op til de to gårde der ligger på øen. Det er flotte bindingsværk bygninger i ægte gammel stil. Vi snakkede om, hvad man mon avlede på øen, men kom straks efter forbi en mark med kødkvæg, så var det spørgsmål sat på plads. Vi fandt et sted med læ og udsigt over til Horsehoved og Vigø, hvor vi kunne spise frokosten. Efter opholdet på Illum sejlede vi østpå forbi Horsehoved og Vigø, hvorefter vi atter stak kursen mod vest, og endte sidst på eftermiddagen, på stranden ved campingpladsen. Denne aften havde Inge og jeg madturen, så da Ebbes nye grill var fyret op, begyndte vi stegningen af en kalveculotte. Mens den lå og lunede sig var der tid til at hygge sig med en lille laksesnitte, der kunne kildre smagsløgene, så de var klar til hovedretten. Vi oplevede endnu en hyggelig aften med skønt vejr og en flot aftenhimmel.

Fredag var der meget let luft fra morgenstunden. Vibbe besluttede sig til at blive hjemme, så vi tre andre gik på vandet, med plan om at sejle rundt om Illum. Vi startede syd om øen, men ca. halvt henne langs den faldt vinden til 0,??? m/sec; det gik nu meget langsomt, men stadig fremad. Da vi kom nord for øen kom der lidt mere luft, men vi nærmede os kun langsomt den hjemlige strand. Til gengæld dukkede der nogle meget mørke skyer op i horisonten, og inden længe viste der sig også lyn i det fjerne. Vi håbede på at vi kunne få så meget vind, at vi kunne nå hjem inden det brød løs. Tordenbygen delte sig i to, den ene del gik ud over Lillebælt, og den anden del forsvandt ind over Fyn. Det var dejligt at se bygerne drive udenom os. Det eneste vi mærkede til uvejret var lidt luft de sidste fem minutter før vi landede på stranden. Det klarede nu op, og vi gik i gang med at tage jollerne på land, da Inge og jeg skulle til en rund fødselsdag på vejen hjem lørdag. Trailerne ned i vandkanten, jollerne op på traileren, det lange ophalertov spændt mellem bil og trailer, og vupti, var begge både på land. Efter afrigning var det atter Vibbe og Ebbe, der stod for middagen. Denne gang hed det andebryst, også på grillen, så den kulinariske side af turen var helt igennem perfekt! Efter middagen travede Ebbe og jeg en tur nordpå langs stranden, og jeg fiskede en geocache på vejen, her var den lille GPS atter i brug. Hjemme igen gjorde Inge og jeg klar til en tidlig afgang næste morgen, og efter endnu en hyggelig aften var vi klar til en god nats søvn, så vi kunne være klar til hjemturen.

Dejlige dage, gode Wenner, tilsmilet af vejrguderne, på en lækker campingplads, lige ned til et skønt farvand – hvad kan man forlange mere som Wayfarersejler !!!

W 1740 RAS

Lejren på Helnæs Camping

Stranden ved Helnæs Camping

Ebbe ved pinden i W 5969

Svaneflok for boven ....

.... den sidste var lidt langsom i optrækket ....

.... men i luften kom den da!

"After sailing"

Landgang på Illum, Ebbe ombord på "færgen" og "bussen" til venstre!

Vejen ind fra "havnen".

Frokost på Illum med flot udsigt.

Frokosten set i den modsatte retning.

Vibbe og Ebbe i let luft ....

.... og Inge og Jens Konge endnu mindre luft.

Solbriller er påkrævet når himmel og vand ser sådan ud!

KRYDSogTVÆRS lusker stille østpå langs Illum.